ITPP2/443-75/09/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-75/09/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia, zwrotu lub odzyskania podatku naliczonego w trakcie realizacji i po zrealizowaniu inwestycji pt.: "Uporządkowanie gospodarki ściekowej we wschodniej części gminy - rozwój turystyki nad jeziorem" polegającej na budowie i przebudowie sieci wodno-kanalizacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 23 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia, zwrotu lub odzyskania podatku naliczonego w trakcie realizacji i po zrealizowaniu inwestycji pt.: "Uporządkowanie gospodarki ściekowej we wschodniej części gminy - rozwój turystyki nad jeziorem" polegającej na budowie i przebudowie sieci wodno-kanalizacyjnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W latach 2005-2007 Wnioskodawca realizował inwestycję pt.: "Uporządkowanie gospodarki ściekowej we wschodniej części gminy - rozwój turystyki nad jeziorem". Polegała ona na budowie i przebudowie sieci wodno-kanalizacyjnej. Inwestycja ta była dofinansowana ze środków Unii Europejskiej, a podatek od towarów i usług został uznany za koszt kwalifikowany tej inwestycji (refundowany). Po wykonaniu ww. projektu inwestycję przekazano w bezpłatne użyczenie "P" Sp. z o.o.

Wnioskodawca nie świadczy na rzecz mieszkańców usług sprzedaży wody oraz nie pobiera opłat z tytułu odprowadzania ścieków. Sprzedaż ta prowadzona jest przez "P". W związku z tym to "P" dokonuje wszelkich rozliczeń podatkowych, z tytułu podatku od towarów i usług.

Środki pozyskane na realizację inwestycji nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca miał/ma prawo odliczenia, zwrotu lub odzyskania podatku od towarów i usług podczas realizacji, jak i po zrealizowaniu inwestycji polegającej na budowie/przebudowie sieci wodno-kanalizacyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie miał i nie ma prawa do obniżenia bądź odzyskania kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących nakładów poniesionych na realizację ww. inwestycji, gdyż po zakończeniu prac przekazał ją w bezpłatne użyczenie "P". To "P" realizuje przychody z nią związane. Wnioskodawca jako wykonawca inwestycji nie osiągał, ani nie osiąga żadnych przychodów z nią związanych. Istotą użyczenia, zgodnie z prawem cywilnym, jest jej nieodpłatność. Użyczenie nie powoduje przeniesienia własności rzeczy i w związku z tym nie może być traktowane jako nieodpłatna dostawa w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego też musi zostać zakwalifikowane jako nieodpłatne świadczenie usług. Nie spełnia jednak ono kryteriów określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie nie podlega w ogóle przepisom tej ustawy. W konsekwencji w związku z realizacją ww. inwestycji, bezpłatnie użyczonej "P", Gmina nie ma i nie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl