ITPP2/443-74B/07/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-74B/07/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2007 r. (data wpływu 3 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podmiotu zobowiązanego do rozliczenia transakcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podmiotu zobowiązanego do rozliczenia transakcji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zakupiła linię produkcyjną od kontrahenta UE niezarejestrowanego na terenie kraju dla potrzeb podatku od towarów i usług. Zgodnie z kontraktem sprzedawca dokonał montażu linii. Na poczet tej transakcji wnioskodawca wpłacił kontrahentowi zaliczki w wysokości 10% w styczniu 2007 r., 20% w marcu 2007 r., 60% w maju 2007 r. Sprzedawca nie wystawił faktur potwierdzających otrzymane zaliczki. Zakupiona linia produkcyjna została przetransportowana w pięciu dostawach, a protokół odbioru po montażu podpisano dnia 31 sierpnia 2007 r., natomiast faktura dokumentująca całą transakcję została wystawiona 22 sierpnia 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka prawidłowo określiła podmiot zobowiązany do rozliczenia transakcji.

Zdaniem wnioskodawcy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT zobowiązanym do rozliczenia opisanej transakcji jest kupujący czyli wnioskująca Spółka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Dokonana transakcja nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, a miejscem świadczenia dla tej transakcji jest miejsce montażu (instalacji) zakupionej linii produkcyjnej. Uzasadnienie powyższego zawarto w interpretacji indywidualnej o sygnaturze ITPP2/443-74A/07/AP.

Ogólna definicja podatnika określona została w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym dostawy towarów na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 135-138,

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy wymienionego wyżej przepisu nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

W przedmiotowej sprawie wnioskodawca dokonał transakcji nabycia towaru wraz z montażem na terenie kraju, dla której to transakcji dostawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem w oparciu o powołany przepis art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem dla celów rozliczenia tej transakcji jest nabywca towaru czyli wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl