ITPP2/443-745/09/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-745/09/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2009 r. (data wpływu 11 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą "Przygotowanie terenów pod inwestycje z zakresu produkcji i nowoczesnych usług w K." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą "Przygotowanie terenów pod inwestycje z zakresu produkcji i nowoczesnych usług w K.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto jest na etapie realizacji zadania inwestycyjnego pod nazwą "Przygotowanie terenów pod inwestycje z zakresu produkcji i nowoczesnych usług w K." w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Realizacja ww. projektu obejmuje: 1) przygotowanie dokumentacji projektu, 2) wykonanie kanalizacji - deszczowej, sanitarnej i wodociągowej, 3) budowę oświetlenia wraz z przebudową urządzeń elektroenergetycznych, 4) budowę kanalizacji sieci teletechnicznej, 5) budowę infrastruktury drogowej (dróg, chodników, ścieżki rowerowej), 6) zarządzanie i monitoring projektu, 7) promocję projektu.

Wybudowana infrastruktura pozostanie własnością Miasta. Nie jest ona i nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ponieważ ani Miasto, ani Jej Urząd nie prowadzi sprzedaży usług ww. zakresie. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Miasto.

Wskazano, że zgodnie z art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1951 z późn. zm.), budowa kanalizacji sanitarnej i wodociągowej, infrastruktury drogowej oraz oświetlenia są to zadania własne miasta. Miasto, jako organ władzy publicznej, korzysta z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a dodatkowo jest objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 79, poz. 970 z późn. zm.), a aktualnie na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanie w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Po zakończeniu zadania sieć kanalizacyjna, na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h) ustawy o samorządzie gminnym, zostanie przekazana do bezpłatnego użytkowania i eksploatacji na podstawie umowy nieodpłatnego przekazania majątku "P" sp. z o.o., działającemu jako jednostka organizacyjna Miasta, do zadań której należy między innymi dostawa i rozprowadzanie wody oraz odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, spisanie umów z użytkownikami oraz pobieranie opłat z tego tytułu. Jednostka ta jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiadającym indywidualny numer NIP, sporządzającym deklaracje VAT we własnym imieniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu inwestycyjnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski, Miastu przysługuje prawo do odliczenia naliczonego w fakturach podatku od towarów i usług, w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizacji projektu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem wydatki inwestycyjne dotyczące ww. projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Wskazał, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją ww. zadania inwestycyjnego. Nieodpłatne przekazanie wybudowanych sieci jednostce organizacyjnej samorządu terytorialnego nie stanowi czynności opodatkowanej w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami. Wnioskodawca nie prowadzi działalności w zakresie świadczenia usług związanych z realizowaną inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl