ITPP2/443-73B/07/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-73B/07/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2007 r. (data wpływu 3 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących modernizację kotłowni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących modernizację kotłowni.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina S. przystępuje do modernizacji kotłowni osiedlowej w J. Modernizacja polega na wymianie kotłów gazowych na kotły opalane biomasą, przedsięwzięcie to obejmuje również budowę magazynu na biomasę. Z kotłowni w J. dostarczane jest ciepło w 71,4% dla wspólnot mieszkaniowych i w 28,6% dla budynków użyteczności publicznej - przedszkole, szkoła i hala sportowa. Kotłownią w J. administruje "Z" Spółka z o.o., której właścicielem jest w 100% Gmina S. Spółka zajmuje się m.in. dostawą ciepła w J., natomiast kotłownię Spółka dzierżawi od Gminy S. na podstawie umowy użytkowania. Jest to umowa z miesięcznym czynszem od którego naliczany jest podatek od towarów i usług według 22% stawki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie, która zleci wykonanie modernizacji kotłowni przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, podatku wynikającego z faktur za modernizację kotłowni.

Zdaniem wnioskodawcy Gmina jako inwestor modernizacji kotłowni w J. może dokonać odliczenia podatku naliczonego z faktur za modernizację kotłowni, gdyż kotłownia ta jest związana z działalnością opodatkowaną. Kotłownia jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych - jest przedmiotem dzierżawy, a czynność ta podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podatnikami, zgodnie z art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 powołanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, przy czym zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują zatem tym, że podmioty te są podatnikami VAT, a realizowane przez nich dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

W oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zacytowane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że świadczenie usługi polegającej na odpłatnym dzierżawieniu przez Gminę budynku kotłowni jest czynnością o charakterze cywilnoprawnym i w tym zakresie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1.

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Ze wskazanych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że nabywane przez Gminę w ramach modernizacji kotłowni w J. towary i usługi związane są wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, wnioskodawca dzierżawi bowiem kotłownię - płacącemu miesięczny czynsz - "Z" Spółce z o.o., a usługa użytkowania opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług według 22% stawki.

Analizując zatem przedstawiony stan faktyczny w kontekście cytowanego wyżej przepisu stwierdzić należy, iż - o ile nie zachodzą przesłanki negatywne wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług - wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur potwierdzających zakup towarów i usług związanych z modernizacją kotłowni w J.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl