ITPP2/443-739c/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-739c/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 10 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 2 listopada 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanej obiektami przeznaczonymi na cele mieszkaniowe wraz z funkcją użytkową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 2 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanej obiektami przeznaczonymi na cele mieszkaniowe wraz z funkcją użytkową.

W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem planowanej sprzedaży jest nieruchomość gruntowa, stanowiąca własność Gminy. Na przedmiotowym gruncie posadowione są obiekty budowlane przeznaczone na cele mieszkaniowe wraz z inną funkcją (usługi, handel, rzemiosło). W przypadku ww. transakcji nie będzie dokonywane pierwsze zasiedlenie, a dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie ponosił również wydatków na ulepszenie nieruchomości, nie zachodzą przesłanki dotyczące pierwszego zasiedlenia tj. pomiędzy pierwszym zasiedleniem obiektów a ich dostawą upłynie okres nie krótszy niż 2 lata. Obiekty były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (najem, dzierżawa). Sprzedaż nieruchomości będzie dokonywana w trybie przetargowym na podstawie art. 37 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do przedmiotowej dostawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa przedmiotowej nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku, a podstawna prawna zwolnienia uzależniona będzie od tego, która z funkcji na nieruchomości ma charakter dominujący. W przypadku dominowania funkcji mieszkaniowej podstawą do zwolnienia będzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dominowania innej funkcji (usługi, handel, rzemiosło) podstawą do zastosowania zwolnienia będzie art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Podstawą opodatkowania - w myśl art. 29 ust. 1 ustawy - jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego.

W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem, zgodnie z ust. 5 powołanego artykułu, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, grunt, na którym są one posadowione, dzieli byt prawny budynków w zakresie stawki podatku obowiązującej przy jego dostawie. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu,

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak wynika z powyższych uregulowań zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości lub części budynków, jeżeli w momencie dostawy są już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata. Natomiast w sytuacji, gdy nie można zastosować zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, ocenia się, czy zwolnienie przysługuje na podstawie pkt 10a powołanego artykułu w powiązaniu z ust. 7a.

Wskazać jednocześnie należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r., można zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z ustępem 11 tego artykułu, oświadczenie, o którym w ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom dokonującym dostawy budynków, mającym prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków, możliwość zrezygnowania ze zwolnienia i opodatkowania transakcji.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planowana dostawa dotyczy nieruchomości gruntowej wraz z posadowionymi na niej budynkami przeznaczonymi na cele mieszkaniowe wraz z funkcją użytkową (usługi, handel, rzemiosło). Dostawa budynków nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy nim a dostawą upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Sprzedającemu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie obiektów. Sprzedaż odbędzie się w trybie przetargowym w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, nieruchomości są sprzedawane lub oddawane w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że o ile - jak wskazano we wniosku - dostawa budynków nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a pomiędzy pierwszym ich zasiedleniem a dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata, to dostawa tych budynków będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, o ile strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania. W konsekwencji zwolnieniu od podatku podlegać będzie - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w powiązaniu z art. 29 ust. 5 - grunt, na którym są one posadowione.

W związku z tym, iż w z złożonym wniosku wskazano, że przedmiotowa transakcja będzie zwolniona od podatku:

* w przypadku dominowania funkcji mieszkalnej - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10,

* w przypadku dominowania innej funkcji (usługi, handel, rzemiosło) - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a

stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, dostawy nieruchomości zabudowanej obiektami przeznaczonym na cele usługowe, handlowe, rzemiosła, stawki podatku obowiązującej przy dostawie gruntu dokonywanej w formie bezprzetargowej, na którym dzierżawca posadowił budynek pawilonu, dokonano w interpretacjach odpowiednio: ITPP2/443-739a/09, ITPP2/443-739b/09/AJ, ITPP2/443-739d/09/AJ. Natomiast w sprawie dotyczącej stawki podatku obowiązującej przy dostawie nieruchomości gruntowej dokonywanej w formie przetargowej, zabudowanej obiektem budowlanym przeznaczonym na cele usług, handlu lub rzemiosła, wydano postanowienie nr ITPP2/443-739e/09//AJ.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl