ITPP2/443-735/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-735/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2008 r. (data wpływu 25 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2008 r. (data wpływu 6 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty manipulacyjnej, będącej formą odszkodowania pobieranego z tytułu rezygnacji z pobytu w hotelu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 6 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty manipulacyjnej, będącej formą odszkodowania pobieranego z tytułu rezygnacji z pobytu w hotelu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie hotelarstwa pod nazwą "H" i od dnia 20 czerwca 2003 r. jest czynnym podatnikiem VAT, a od dnia 2 grudnia 2004 r. zarejestrowanym podatnikiem VAT UE.

Świadczy Pani usługi hotelowe na rzecz osób fizycznych, rezerwujących pobyt bezpośrednio w hotelu, oraz dla grup zorganizowanych. Przyjazd grup zorganizowanych odbywa się na podstawie zawartych umów z biurami podróży. Zgodnie z treścią umów, Hotel zobowiązuje się do zagwarantowania gościom pobytów hotelowych i pozostałych usług wymienionych w umowie. Biuro podróży jest upoważnione do prowadzenia rezerwacji miejsc z aktualnie przyznanego kontyngentu (ilości osobonocy), jeśli rezerwacja ma miejsce co najmniej 28 dni przed dniem przyjazdu. Każdorazowo po zakończeniu pobytu zorganizowanego Hotel przedkłada kontrahentowi (ww. biuru podróży) fakturę za wykonane usługi. Jeśli kontrahent zrezygnuje z jakichkolwiek powodów z zarezerwowanych miejsc, Hotel nalicza, zgodnie z cennikiem, opłaty manipulacyjne od wartości stornowanego pobytu, przykładowo:

* 5% opłaty manipulacyjnej przy rezygnacji od 27 do 22 dni przed terminem przyjazdu

,

* 10% opłaty manipulacyjnej przy rezygnacji od 21 do 14 dni przed terminem przyjazdu

,

* 20% opłaty manipulacyjnej przy rezygnacji od 13 do 4 dni przed terminem przyjazdu

,

* 50% opłaty manipulacyjnej przy rezygnacji w terminie mniej niż 4 dni przed terminem przyjazdu

.

Pokoje zgłoszone jako niesprzedane do 28 dni przed terminem przyjazdu przechodzą automatycznie do wyłącznej dyspozycji Hotelu bez konsekwencji finansowych dla kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opłata manipulacyjna od wartości stornowanego pobytu, nazwana również w umowach obowiązkiem zapłaty odszkodowania, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca wskazał, iż stwierdzenie, czy wpłata opłaty manipulacyjnej powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług wymaga rozstrzygnięcia, czy tego typu czynność mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu.

Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca wskazał, że powyższy przepis nie obejmuje odszkodowania za niewywiązanie się z warunków wynikających z umowy.

Jednocześnie - zdaniem Wnioskodawcy - odszkodowanie nie spełnia również warunków do uznania go za świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy bowiem, aby świadczenie podlegało opodatkowaniu, musi ono być - co do zasady - wykonane w zamian za wynagrodzenie. Opodatkowaniu podlegają świadczenia o charakterze ekwiwalentnym, tj. usługa musi być wykonana w zamian za wynagrodzenie. Otrzymanie opłaty manipulacyjnej, odszkodowania lub kary umownej nie spełnia powyższych warunków, gdyż występuje tu płatność, która nie jest następstwem wykonania świadczenia. Opłata manipulacyjna (odszkodowanie) nie stanowi więc wynagrodzenia za wykonaną usługę, a jest jedynie rekompensatą za wyrządzoną stratę, czy powstałą szkodę. Dlatego też czynność polegająca na wypłacie opłaty manipulacyjnej nie może być uznana za usługę. W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż opłata manipulacyjna nie podlega podatkowi od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności,

2.

zobowiązania do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Należy jednak zaznaczyć, iż nie każde powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

I.

w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia

,

II.

świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie)

.

Dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że opłata manipulacyjna (nazwana również w umowach obowiązkiem zapłaty odszkodowania), naliczana przez Wnioskodawcę od wartości stornowanego pobytu, nie jest ekwiwalentem za świadczoną usługę. W wyniku rezygnacji kontrahenta z zarezerwowanych pobytów hotelowych nie dochodzi do świadczenia usług przez Wnioskodawcę. A zatem, opłata manipulacyjna pobierana przez Hotel z tytułu rezygnacji z zamówionego pobytu, pełni funkcję odszkodowawczą (sanacyjną), a tym samym nie stanowi zapłaty za usługę i nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl