ITPP2/443-732a/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-732a/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.), uzupełnionym dnia 2 września 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2013 r. złożono wniosek uzupełniony w dniu 2 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, ponieważ wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekracza kwoty 150.000,00, art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Celem działania Stowarzyszenia jest wspieranie i promowanie rozwoju lokalnych zasobów ludzkich, m.in.: pobudzanie aktywności społeczno-gospodarczej, promowanie integracji społeczności lokalnej, wspomagania działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, ochrona i promocja zdrowia, upowszechnianie kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży, podejmowane i wspieranie działań promujących rozwój turystyki, prowadzenie różnych form działalności edukacyjnej, kulturalno-oświatowej, szkoleniowej w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Stowarzyszenie będzie realizowało projekt pn. "XXX", którego celem jest popularyzacja marszów i biegów na orientację, nauka czytania mapy, promocja aktywnego i zdrowego trybu życia oraz aktywnego wypoczynku, zwiększenie dostępności do infrastruktury sportowo-rekreacyjnej.

Z tytułu realizacji projektu Stowarzyszenie poniesie następujące koszty:

* zakupu specjalistycznego sprzętu do biegów na orientację,

* zakupu mapy,

* obsługi sędziowskiej, technicznej i medycznej,

* wynagrodzenia księgowej,

* zakupu materiałów biurowych i kart startowych,

* usługi wydruku map startowych, zakupu nagród dla uczestników zawodów.

Zakupione towary i usługi nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku. Realizując powyższy projekt nie będzie mogło odzyskać uiszczonego podatku od towarów i usług z powodu zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie realizując ww. projekt może odzyskać uiszczony podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odzyskać uiszczonego podatku od towarów i usług, gdyż nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej, nie jest podatnikiem tego podatku oraz nie figuruje w ewidencji tego podatku.

Stowarzyszenie wskazało ponadto, że realizując powyższy projekt nie będzie mogło odzyskać uiszczonego podatku z powodu zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie, które nie figuruje w ewidencji podatku od towarów i usług, będzie realizowało projekt, który polegał będzie na organizacji biegu na orientację. W ramach projektu przewidywane zakupy m.in.: specjalistycznego sprzętu do biegów na orientację, obsługi sędziowskiej, technicznej i medycznej, wynagrodzenia księgowej. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług gdyż nie przekroczył limitu obrotu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał również zwrot podatku, o ile środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, iż w drugiej kwestii poruszonej we wniosku, wydano interpretację indywidualną nr ITPP2/443-732b/13/AJ.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl