ITPP2/443-732/10/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-732/10/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją działania pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją działania pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Głównym celem działania Stowarzyszenia jest aktywizacja społeczności lokalnej zamieszkałej na terenach powiatu (...) i (...), budowanie kapitału społecznego na obszarach objętych lokalną strategią rozwoju (LSR) oraz zapewnienie efektywnej pracy LGD poprzez zatrudnienie osób spełniających odpowiednie kryteria zawodowe. Stowarzyszenie ponosi koszty związane z funkcjonowaniem swojego zakresu działania tj.: opłaty za media, wyjazdy służbowe, wynagrodzenia pracowników, wynajem lokalu, zakup materiałów biurowych. W ramach podpisanej umowy z Samorządem Województwa, ma zapewnione środki w ramach działania PROW na lata 2007-2013. Do wniosku o pomoc finansową Stowarzyszenie dołączyło oświadczenie o kwalifikowalności podatku od towarów i usług oraz, że nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku, wobec czego nie może odzyskać wykazanej w fakturach zakupu kwoty podatku naliczonego, zapłaconej w związku z realizacją przedmiotowego działania, która stanowi koszt kwalifikowany.

Stowarzyszenie, nie będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa miesięcznych deklaracji VAT-7, nie prowadzi działalności gospodarczej, ani żadnej innej działalności zarobkowej, nie sprzedaje towarów i usług, nie wystawia faktur sprzedaży, więc nie może odzyskać zapłaconego podatku od towarów i usług.

Środki na realizację projektu nie pochodzą ze źródeł wymienionych w § 8 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie - zgodnie z przepisami prawa podatkowego - może odzyskać w części lub w całości podatek od towarów i usług od dokonanych zakupów usług w zakresie działania 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach PROW 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy powołującego przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nabyte w związku z realizacją ww. działania towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Stowarzyszenie wskazało, że wykonywane czynności, związane z Jego działalnością, nie mają charakteru sprzedaży towarów i usług. Pomoc finansowa, o którą się ubiega, nie przekroczy kwoty faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowanych i stanowić będzie zwrot wydatków za towary i usługi nabyte w ramach realizacji działania objętego PROW 2007-2013, co oznacza, że podatek od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany w rozliczeniach środków finansowych pochodzących z krajowych środków publicznych i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Należy dodać, że do dnia 31 grudnia 2009 r., powyższą kwestię regulowało analogicznie w rozdziale 10 - powołane przez Stowarzyszenie - rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), oraz § 8 ust. 3 i 4.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (nie prowadzi działalności gospodarczej, ani żadnej innej działalności zarobkowej). W związku z realizacją działania mającego na celu aktywizację społeczności lokalnej, budowanie kapitału społecznego na obszarach objętych lokalną strategią rozwoju (LSR) oraz zapewnienie efektywnej pracy LGD poprzez zatrudnienie osób spełniających odpowiednie kryteria zawodowe, ubiega się o jego dofinansowanie. Realizacja powyższego działania wiąże się z ponoszeniem kosztów związanych z Jego funkcjonowaniem, dotyczących m.in. opłat za media, wyjazdów służbowych, wynagrodzeń pracowników, wynajmu lokalu, zakupu materiałów biurowych. Wydatki dotyczące ww. działania nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego działania. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o które się ubiega, nie stanowi środków wskazanych w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl