ITPP2/443-731/09/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-731/09/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.), uzupełnionym w dniach 15 października i 6 listopada 2009 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa za czynność nie podlegającą opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 15 października i 6 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa za czynność nie podlegającą opodatkowaniu.

W przedmiotowym wniosku, oraz w jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą polegająca na świadczeniu usług dostępu do internetu dla mieszkańców kilku osiedli oraz usług serwisowych w zakresie obsługi teleinformatycznej firm oraz instytucji. Poszczególne osiedla są połączone pod jeden serwer, który obsługuje wszystkich klientów dając możliwość korzystania z internetu. Drugi profil działalności - obsługa techniczna firm i instytucji - polega na naprawie komputerów, doradztwie w zakresie informatyki, nadzorze nad systemami monitoringu, administracji stacji roboczych i serwerów oraz budowie systemów monitoringu. W przyszłości zamierza Pan sprzedać profil działalności jakim jest świadczenie usług dostępu do internetu. W związku z powyższym zostanie wydzielony majątek - środki trwałe, które służą świadczeniu ww. usług, jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, w skład której wchodzą:

* wszystkie sieci na 3 osiedlach,

* wszystkie urządzenia do transmisji danych (switche, konwertery itp.),

* umowy z klientami na świadczenie usług dostępu do Internetu,

* umowy z operatorami na dostawę sygnału internetowego,

* umowy ze wspólnotami, spółdzielniami,

* telefony (numery) do obsługi klientów,

* system zarządzania klientami.

W skład wydzielonego majątku wchodzą zarówno składniki materialne, jak i niematerialne, w tym również zobowiązania, służące wykonywaniu działalności gospodarczej. Składniki te w sensie funkcjonalnym oraz organizacyjnym stanowią całość realizacji określonych zadań gospodarczych. Ww. zespół składników jest wyodrębniony finansowo w przedsiębiorstwie ponieważ jest on od początku do końca zorganizowany i może być realizowany samodzielnie. Powyższe wyodrębnienie daje możliwość przyporządkowania przychodów i kosztów w systemie księgowym oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa jaką jest profil prowadzonej działalności w zakresie dostępu od internetu. Zorganizowanie polega na tym, że jest operator, który dostarcza sygnał, system zarządzający medium oraz klient, który dostaje usługę podlegającą opłacie. Faktury za ww. usługi są generowane automatycznie w systemie księgowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy transakcja sprzedaży wydzielonego majątku - zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzą składniki materialne i niematerialne służące wykonywaniu działalności - świadczeniu usług dostępu do Internetu, będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy transakcja sprzedaży wydzielonego majątku - środków trwałych służących prowadzeniu działalności jakim jest świadczenie usług dostępu do internetu, w skład którego wchodzą wszystkie sieci na 3 osiedlach, urządzenia do transmisji danych, umowy z klientami na świadczenie usług, umowy z operatorami na dostawę sygnału internetowego, umowy ze wspólnotami, spółdzielniami, telefony (numery) do obsługi klientów, system zarządzania klientami, stanowi sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa, podlegającą wyłączaniu z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa - w oparciu o art. 2 pkt 27e powołanej ustawy - należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wobec powyższego na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie wszystkie przesłanki tj.:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Podstawowym wymogiem dla uznania części przedsiębiorstwa za zorganizowaną jego część jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym istotna jest rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług dostępu do internetu oraz usług serwisowych - obsługi teleinformatycznej firm oraz instytucji. W przyszłości zamierza Pan sprzedać profil działalności jakim jest świadczenie usług dostępu do internetu. W związku z powyższym zostanie wydzielony majątek - środki trwałe, które służą świadczeniu ww. usług. Na majątek ten będą się składały wszystkie sieci na 3 osiedlach, urządzenia do transmisji danych, umowy z klientami, z operatorami na dostawę sygnału internetowego, ze wspólnotami, spółdzielniami, telefony do obsługi klientów i system zarządzania klientami. W skład wydzielonego majątku wchodzą zarówno składniki materialne, jak i niematerialne, w tym również zobowiązania, służące wykonywaniu działalności gospodarczej. Składniki te w sensie funkcjonalnym oraz organizacyjnym stanowią całość realizacji określonych zadań gospodarczych. Ww. zespół składników jest wyodrębniony finansowo w przedsiębiorstwie dając możliwość przyporządkowania przychodów i kosztów w systemie księgowym oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa jaką jest profil prowadzonej działalności w zakresie dostępu od internetu.

Odnosząc powyższe do powołanych regulacji prawnych należy stwierdzić, że składniki majątku, o których mowa we wniosku, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a w konsekwencji ich zbycie nie będzie podlegało przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl