ITPP2/443-730/11/AW - Opodatkowanie VAT czynności nieodpłatnego przekazania towarów na rzecz Gminnego Centrum Kultury.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-730/11/AW Opodatkowanie VAT czynności nieodpłatnego przekazania towarów na rzecz Gminnego Centrum Kultury.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu 24 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 20 lipca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów na rzecz Gminnego Centrum Kultury - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów na rzecz Gminnego Centrum Kultury.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Rada Gminy podjęła uchwałę o utworzeniu w 2011 r. funduszu sołeckiego, w związku z czym w budżecie Gminy po stronie wydatków zostały zabezpieczone środki finansowe na ten cel. Sołectwa składając wnioski na 2011 r. będą realizowały zakupy głównie w zakresie wyposażenia świetlic wiejskich. Faktury VAT dokumentujące ww. zakupy, np. telewizor, komputer, itp., będą wystawione na Urząd Gminy. W przypadku zakupu sprzętu do wyposażenia świetlic Urząd Gminy nie odlicza podatku naliczonego. Zadanie w zakresie prowadzenia świetlic realizowane jest przez Gminne Centrum Kultury - jednostkę organizacyjną Gminy, finansowaną prawie w 100% dotacją podmiotową z budżetu. Gminne Centrum Kultury wykonuje, w imieniu Gminy, jej zadanie własne w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujące sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury.

W 2011 r. zostanie zakończona realizacja zadania inwestycyjnego współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, a od 2012 r. "płatnikiem podatku VAT" będzie Gmina, natomiast Urząd Gminy będzie płatnikiem "zaliczek podatku dochodowego od pracowników".

W 2011 r. Gminne Centrum Kultury otrzyma ww. sprzęt nieodpłatnie na własność, jednak sytuacja taka może też wystąpić w 2012 r., jeżeli mieszkańcy sołectwa wyrażą wolę zakupu z funduszu sołeckiego kolejnego sprzętu do swoich świetlic wiejskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przypadku nieodpłatnego przekazania sprzętu na własność, na podstawie protokołu, do Gminnego Centrum Kultury, Urząd Gminy jest zobowiązany naliczyć i odprowadzić podatek od towarów i usług.

2.

Czy w przypadku nieodpłatnego przekazania sprzętu na własność, na podstawie protokołu, do Gminnego Centrum Kultury, Gmina będzie zobowiązana naliczyć i odprowadzić podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien odprowadzić podatku od nieodpłatnego przekazania sprzętu do Gminnego Centrum Kultury, gdyż:

* nie miał prawa odliczyć podatku i go nie odliczył,

* Gminne Centrum Kultury wykonuje w imieniu Gminy zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym.

W odniesieniu do pytania drugiego, w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w przypadku przekazania sprzętu przez Gminę w 2012 r., nie powinien odprowadzać podatku od nieodpłatnego przekazania sprzętu do Gminnego Centrum Kultury, gdyż:

* Gmina nie będzie miała prawa odliczyć podatku,

* Gminne Centrum Kultury realizuje w imieniu Gminy zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pod pojęciem towaru rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ww. ustawy).

W świetle zapisów art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W ust. 2 powołanego artykułu wskazano, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny,

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

Zatem opodatkowaniu podlega, co do zasady, każde nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, o ile przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie zapisów ust. 2 ww. artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustęp 6 tegoż artykułu wskazuje, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W oparciu o zapisy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W art. 6 ust. 1 tej ustawy wskazano, iż do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W świetle art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy, zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Stosownie do brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego wyżej artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług, gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Rada Gminy podjęła uchwałę o utworzeniu funduszu sołeckiego. Sołectwa, składając wnioski na 2011 r., będą realizowały zakupy w zakresie wyposażenia świetlic wiejskich. Faktury VAT dokumentujące zakupy, np. telewizora, komputera, itp., będą wystawione na Urząd Gminy, który nie odlicza podatku naliczonego wykazanego w tych fakturach. Nabyty sprzęt zostanie nieodpłatnie przekazany na własność Gminnemu Centrum Kultury, które jest jednostką organizacyjną Gminy i wykonuje w jej imieniu zadanie własne w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujące sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury. Jeżeli w 2012 r. mieszkańcy sołectw wyrażą wolę zakupu kolejnego sprzętu do swoich świetlic wiejskich, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów wskazać należy, że przekazanie sprzętu do wyposażenia świetlic wiejskich, w ramach realizacji zadań z zakresu kultury określonych w przepisach ustawy o samorządzie gminnym, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Skoro bowiem nabycie tych towarów odbywać się będzie w celu ich przekazania Gminnemu Centrum Kultury, które wykonuje ww. zadania własne Gminy, ani Gminie, ani Urzędowi Gminy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te wydatki. W konsekwencji zarówno Urząd Gminy, jak i Gmina, nie będą zobowiązane do odprowadzenia podatku z tytułu nieodpłatnego przekazania towarów na rzecz Gminnego Centrum Kultury.

Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości rejestracji jako podatnika podatku od towarów i usług Urzędu Gminy, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska i nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl