ITPP2/443-730/10/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-730/10/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 20 września 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Nordic walking w P." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2010 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 20 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Nordic walking w P.".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427). Jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, działające jako lokalne partnerstwo publiczno - prawne. Celem statutowym Stowarzyszenia jest wspieranie turystyki wiejskiej w regionie, wymiana i upowszechnienie doświadczeń turystyki wiejskiej, propagowanie i pomoc w realizacji różnych form samopomocy finansowej.

W dniu 12 kwietnia 2010 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Nordic walking w P." w ramach działania 4.1.3 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, finansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Celem zadania jest pozyskanie przez mieszkańców wsi wiedzy związanej z prowadzeniem działalności agroturystycznej, podniesienie kwalifikacji zawodowej poprzez nabycie nowych umiejętności (kurs nordic walking), uzyskanie większej wiedzy o prowadzeniu działalności gospodarczej, zwiększenie zdolności komunikacyjnych mieszkańców, zwiększenie motywacji do działania, samokształcenia i zaufania we własne siły, zwiększenie szans na zatrudnienie, podjęcie działań na rzecz integracji społecznej osób zamieszkujących obszary wiejskie, rozwój usług społecznych przezwyciężających indywidualne bariery w integracji społecznej, wzrost zdolności do samorealizacji, przeciwdziałanie bierności, stagnacji, bezradności wśród mieszkańców wsi. W związku z realizacją projektu Stowarzyszenie nie będzie pobierało należności.

Powyższy projekt realizowany jest poprzez: wykonanie tras ścieżek spacerowych, organizację imprezy rekreacyjno - sportowej promującej aktywny wypoczynek, wykonanie mapki tras spacerowych w formie materiału promocyjnego oraz przeprowadzenie szkolenia dla uczestników Nordic walking.

W ramach realizowanego projektu Stowarzyszenie dokona: zakupu kijków, nagród, medali okolicznościowych, wydruku plakatów oraz zakupu baneru reklamowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją zadania w ramach osi 4 Leader, działanie 4.1.3 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, finansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i dlatego też Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotowe prawo, które nie ma bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony winien wynikać z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Stowarzyszenie niebędące czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, złożyło wniosek o dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej. Celem zadania jest m.in. pozyskanie przez mieszkańców wsi wiedzy związanej z prowadzeniem działalności agroturystycznej i gospodarczej, podniesienie kwalifikacji zawodowej, zwiększenie zdolności komunikacyjnych mieszkańców, motywacji do działania, samokształcenia, zwiększenie szans na zatrudnienie oraz podjęcie działań na rzecz integracji społecznej. Projekt realizowany jest poprzez: wykonanie tras ścieżek spacerowych i ich mapek, organizację imprezy rekreacyjno-sportowej oraz przeprowadzenie szkolenia dla uczestników Nordic walking. W ramach realizowanego projektu Stowarzyszenie dokona: zakupu kijków, nagród, medali okolicznościowych, baneru reklamowego oraz wydruku plakatów.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o wskazane wyżej przepisy, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie nie są spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Nie ma również możliwości otrzymania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., ponieważ środki, o które Stowarzyszenie się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i ust. 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl