ITPP2/443-73/11/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-73/11/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka, która prowadzi sprzedaż towarów na odległość (poprzez Internet), podpisała z drugą spółką - świadczącą usługi finansowe, umowę o współpracy w zakresie sprzedaży ratalnej towarów i usług. W ramach umowy Spółka zawiera i wykonuje umowy sprzedaży na rzecz swoich klientów, natomiast spółka świadcząca usługi finansowe prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług pośrednictwa finansowego. Przedmiotem umowy jest współpraca w zakresie sprzedaży ratalnej towarów i usług na odległość. W ramach umowy Spółka świadczy usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów polegające na: przekazywaniu do wskazanej jednostki spółki świadczącej usługi finansowe, danych dotyczących klienta, celem uzyskania autoryzacji umowy kredytu, wskazaniu swojego pracownika odpowiedzialnego za prowadzenie sprzedaży ratalnej, udzielaniu kupującym informacji o warunkach zawierania umowy kredytowej, informacji o możliwości odstąpienia od umowy sprzedaży i umowy kredytu oraz przekazywaniu klientom wzorów oświadczeń o odstąpieniu od umowy kredytu oraz informacyjnych egzemplarzy umów. W ramach obsługi sprzedaży ratalnej Spółka przekazuje dokumentację kredytową wraz z kredytowanym towarem wyłącznie kredytobiorcy (klientowi Spółki), kompletuje dokumentację kredytową i przekazuje ją do spółki świadczącej usługi finansowe. W ramach umowy przekazuje również spółce świadczącej usługi finansowe pisemne informacje o odstąpieniu przez kupującego od umowy sprzedaży, o odstąpieniu od umowy kredytu, zachowuje tajemnicę bankową, tajemnicę w zakresie związanym z ochroną danych osobowych, dokumentacją kredytową. Spółka wydaje kredytowany towar klientowi, wraz z umową kredytową, natomiast zapłata za wydany towar następuje od spółki świadczącej usługi finansowe. Kredytobiorca spłaca uzyskany kredyt w ratach spółce świadczącej usługi finansowe.

Za wymienione powyżej usługi pośrednictwa finansowego Spółka otrzymuje wynagrodzenie od spółki świadczącej usługi finansowe. Wypłata wynagrodzenia następuje na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury VAT, w której stosuje stawkę 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczona przez Spółkę usługa pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów wchodzi w skład usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym ma prawo wystawiając faktury VAT za wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi stosować stawkę zwolnioną.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje opisaną usługę pośrednictwa finansowego, którą Spółka świadczy w ramach sprzedaży ratalnej. Spółka wskazała, że stoi na stanowisku, iż ma prawo przy wystawianiu faktur VAT tytułem wynagrodzenia za świadczone usługi pośrednictwa w udzielaniu kredytów, stosować stawkę zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie dodanego do ustawy o podatku od towarów i usług, z dniem 1 stycznia 2011 r., przez art. 1 pkt 8 lit. a) tiret trzeci ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), przepisu art. 43 ust. 1 pkt 38, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Z treści złożonego wniosku wnika, że Spółka, która prowadzi sprzedaż towarów na odległość, podpisała z drugą spółką - świadczącą usługi finansowe umowę o współpracy, w zakresie sprzedaży ratalnej towarów i usług. W ramach umowy Spółka świadczy usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów polegające na: przekazywaniu do wskazanej jednostki spółki świadczącej usługi finansowe danych dotyczących klienta celem uzyskania autoryzacji umowy kredytu, wskazaniu swojego pracownika odpowiedzialnego za prowadzenie sprzedaży ratalnej, udzielaniu kupującym informacji o warunkach zawierania umowy kredytowej, informacji o możliwości odstąpienia od umowy sprzedaży i umowy kredytu oraz przekazywaniu klientom wzorów oświadczeń o odstąpieniu od umowy kredytu oraz informacyjnych egzemplarzy umów. W ramach obsługi sprzedaży ratalnej Spółka przekazuje dokumentację kredytową wraz z kredytowanym towarem kredytobiorcy (klientowi Spółki), a także kompletuje dokumentację kredytową i przekazuje ją do spółki świadczącej usługi finansowe. Poza tym przekazuje pisemne informacje o odstąpieniu przez kupującego od umowy sprzedaży, o odstąpieniu od umowy kredytu, jest zobowiązana do zachowania tajemnicy bankowej, tajemnicy w zakresie związanym z ochroną danych osobowych oraz dokumentacją kredytową. Spółka wydaje kredytowany towar wraz z umową kredytową klientowi, a zapłaty dokonuje spółka świadcząca usługi finansowe. Kredytobiorca spłaca uzyskany kredyt w ratach spółce świadczącej usługi finansowe.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro - jak wynika z treści złożonego wniosku - przedmiotowe usługi są usługami pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów, Spółka ma prawo stosować do tych usług zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl