ITPP2/443-729/13/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-729/13/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* ewidencjonowania czynności związanych z nabyciem złomu metali szlachetnych od osób fizycznych - jest prawidłowe,

* zwolnienia od podatku dostawy próbek i sztabek złota o próbie co najmniej 995 tysięcznych - jest prawidłowe,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z dostawą złota inwestycyjnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania czynności związanych z nabyciem złomu metali szlachetnych od osób fizycznych, zwolnienia od podatku dostawy próbek i sztabek złota o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z dostawą złota inwestycyjnego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej jednoosobowo działalności gospodarczej zajmuje się Pan produkcją wyrobów jubilerskich i podobnych. Jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi księgowość w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Działalność ta przebiega następująco: nabywa Pan, od podmiotów, które nie mają oraz mają status czynnych podatników VAT, złom złota oraz używane wyroby ze złota i następnie przetapia na nowe wyroby, które sprzedaje jako biżuterię lub złoto inwestycyjne (sztabki, płytki) próby 995. Zakupiony złom to używana i uszkodzona biżuteria, np.: kolczyki, bransolety, łańcuszki, które w wyniku użytkowania uległy zniszczeniu, uszkodzeniu. Niektóre podmioty, które sprzedają złom złota oraz używane wyroby ze złota, są osobami fizycznymi - transakcja jest dokumentowana indywidualną umową kupna-sprzedaży. Wartość transakcji dotyczy zakupów do 1.000 zł oraz powyżej 1.000 zł. Sprzedaż dokumentowana jest fakturami VAT lub paragonem z kasy fiskalnej. Wytwarzany produkt - płytki, sztabki ze złota inwestycyjnego - charakteryzują się następującymi parametrami:

* próba: Au 0,999;

* waga: 1 g, 2,5 g, 5 g, 10 g, 20 g, 50 g, 100 g, 250 g, 1000 g;

* kształt: płaskie płytki w formie prostokąta, kwadratu, trójkąta lub koła lub sztabka;

* grubość płytki: od 0,1 mm do 10 mm;

* oznaczenia: napis "złoto lokacyjne", wskazanie wagi, próby Au 0,999, różnorakie wizerunki wg projektów.

Złoto inwestycyjne w postaci złotych płytek lub sztabek jest sprzedawane zarówno osobom fizycznym, jak i przedsiębiorcom.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy działalność gospodarcza polegająca m.in. na skupie złomu metali szlachetnych wymaga prowadzenia rejestru osób ten złom sprzedających, tj. do dokumentowania każdej transakcji pisemną umową kupna-sprzedaży zawierającej m.in. dane osoby sprzedającej i jej podpis oraz oświadczenia o źródłach pochodzenia przedmiotów transakcji oraz oświadczenia od sprzedającego o nie posiadaniu statusu czynnego podatnika VAT.

2. Czy można zastosować zwolnienie podatkowe do sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz przedsiębiorców sztabek złota o próbie co najmniej 995 tysięcznych i odliczenie w całości podatku naliczonego związanego z tą sprzedażą.

3. Czy obrót wyprodukowanymi płytkami ze złota inwestycyjnego o wymienionych parametrach (kształt, waga, grubość) będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Przedstawiając swoje stanowisko wskazał Pan, że do każdej transakcji skupu złomu od osób fizycznych jest prowadzony rejestr o ponumerowanych kartkach, na każdy rok podatkowy. Transakcje zakupu złomu są dokumentowane umowami kupna-sprzedaży. Aby zidentyfikować strony umowy, zawiera ona dane osobowe sprzedającego i kupującego, tj. imię i nazwisko lub nazwa firmy, adres podmiotu, PESEL/NIP. Umowa zawiera również oświadczenie o źródłach pochodzenia przedmiotów transakcji (złomu metali szlachetnych m.in. bransoletki, pierścionki, kolczyki itp.) oraz oświadczenie, że sprzedający nie jest podatnikiem VAT czynnym.

Wskazał Pan, że ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie nakłada na podatników prowadzenia innych, niż wymienione w art. 109 ustawy, ewidencji. Zgodnie z ust. 3 wskazanego art. 109, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzania deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. W przypadku podatników dokonujących dostaw złota inwestycyjnego, o którym mowa w art. 121 ustawy, ewidencja powinna zawierać także dane dotyczące nabywcy, które umożliwiają jego identyfikację (art. 125 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Pana zdaniem, ponieważ wytwarzanie i sprzedaż wymienionych przedmiotów, według definicji ustawowej, stanowi złoto inwestycyjne, ma prawo do zastosowania przy sprzedaży tych wyrobów zwolnienia wynikającego z art. 122 ust. 1 ustawy. W Pana ocenie, ma też prawo do odliczenia podatku naliczonego od wszelkich zakupów służących tej sprzedaży na podstawie art. 124 ustawy, ponieważ jest jednocześnie jego producentem. Wykazując wyłącznie sprzedaż zwolnioną z tytułu dostawy złota inwestycyjnego nie musi stosować zasad wynikających z art. 90 ustawy, gdyż ma prawo do odliczenia VAT w całości od wszelkich zakupów związanych ze sprzedażą, o ile nie są objęte zakazem ustawowym.

Wskazał Pan, że zgodnie z art. 121 ust. 1 pkt 1 i art. 122 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług, płytki wytworzone ze złota o próbie Au 0,999 o podanej wadze, grubości, kształcie, mieszczą się w definicji pojęcia złota inwestycyjnego zawartego w ustawie a obrót wyprodukowanymi płytkami korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Definicja złota inwestycyjnego zawarta w ustawie ogranicza się do podania jedynie rodzaju przedmiotów (sztabki i płytki), o określonej próbie, które będą traktowane jako złoto inwestycyjne, nie podaje żadnych dalszych parametrów, którymi można byłoby odróżniać sztabki od płytek oraz sztabki i płytki od innych tego typu przedmiotów. W związku z tym, że ustawa nie podaje pełnej definicji pojęcia "płytka", odwołał się Pan do słownikowego rozumienia tego słowa - "Płytka - zdrobnienie od płyta; Płyta - płaski element, np. płyta kompaktowa, płyta pilśniowa, płyta tektoniczna" (Słownik języka polskiego). Powyższa definicja, zgodna z potocznym rozumieniem tego słowa, w Pana ocenie, daje podstawę do twierdzenia, że płytki o rozmaitych kształtach, czy grubości, jeżeli posiadają próbę co najmniej 995 tysięcznych, spełniają wymogi złota inwestycyjnego z definicji zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług.

Wskazał Pan na funkcję, jaką spełniają produkowane i sprzedawane przez niego wyroby, to znaczy funkcję lokacyjną, polegającą na lokowaniu środków poprzez zakup kruszcu, jakim jest złoto. Postać jaką przyjmują nie ma większego znaczenia, gdyż to, czy wyprodukowana sztabka lub płytka jest w kształcie koła czy kwadratu, o grubości 0,5 mm czy o grubości 0,1 mm, to nadal spełnia wymienioną funkcję.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie ewidencjonowania czynności związanych z nabyciem złomu metali szlachetnych od osób fizycznych,

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku dostawy próbek i sztabek złota o próbie co najmniej 995 tysięcznych,

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z dostawą złota inwestycyjnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Z kolei w myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W oparciu o przepis art. 17 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy.

Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:

* nabywcą ww. towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,

* dostawcą ww. towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,

* dostawca ww. towarów nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,

* dostawa ww. towarów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jeżeli choćby jeden z wymienionych warunków nie jest spełniony, nabywcy ww. towarów nie powinni rozliczać VAT z tytułu ich dostaw.

W załączniku 11 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, ustawodawca wskazał:

1.

ex 24.10.14.0 - Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali - wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymywane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu,

2.

ex 24.45.30.0 - Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych,

3.

38.11.51.0 - Odpady szklane,

4.

38.11.54.0 - Pozostałe odpady gumowe,

5.

38.11.55.0 - Odpady z tworzyw sztucznych,

6.

38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,

7.

38.12.27 - Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,

8.

ex 38.32.29.0 - Surowce wtórne z pozostałych metali - wyłącznie odpady i złom.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Szczególne procedury dotyczące złota inwestycyjnego zostały uregulowane w rozdziale 5 działu XII - "Procedury szczególne" ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy, ilekroć w przepisach niniejszego rozdziału jest mowa o złocie inwestycyjnym, rozumie się przez to:

1.

złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe;

2.

złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:

a.

posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,

b.

zostały wybite po roku 1800,

c.

są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,

d.

są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

Na podstawie art. 122 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego, a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego.

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 122 ust. 1, jeżeli wytwarza złoto inwestycyjne lub przetwarza złoto innego rodzaju na złoto inwestycyjne, a dostawa jest dokonywana dla innego podatnika (art. 123 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 124 ust. 1 ustawy, podatnik wykonujący czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 122 ust. 1 ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego:

1.

od nabycia złota inwestycyjnego od podatnika, o którym mowa w art. 123 ust. 1;

2.

od nabycia, w tym również wewnątrzwspólnotowego, lub importu złota innego niż złoto inwestycyjne, jeżeli złoto jest następnie przekształcane w złoto inwestycyjne przez tego podatnika lub na jego rzecz;

3.

od nabycia usług polegających na zmianie postaci, masy lub próby złota, w tym złota inwestycyjnego.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, podatnik zwolniony od podatku na podstawie art. 122 ust. 1, który wytwarza złoto inwestycyjne lub przetwarza złoto w złoto inwestycyjne, ma prawo do odliczenia od kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego od nabycia, w tym również wewnątrzwspólnotowego, lub importu towarów lub usług, związanych z wytworzeniem lub przetworzeniem tego złota.

Przepis art. 86 ust. 2 stosuje się odpowiednio (art. 124 ust. 3 ustawy).

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest bezpośrednio związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Przepis art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie ust. 3 tego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W oparciu o ust. 4 ww. artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Należy podkreślić, że zasada proporcjonalnego odliczania podatku naliczonego, w oparciu o przepisy art. 90 ustawy, znajduje zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy podatnik nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

W treści art. 124 ustawy przewidziano wyjątek dający prawo do odliczenia podatku naliczonego tym podatnikom, którzy dokonują czynności dotyczących złota inwestycyjnego zwolnionych od podatku wskazanych w art. 122 ust. 1 ustawy, wymieniając jednocześnie enumeratywnie katalog towarów i usług, których nabycie uprawnia do takiego odliczenia.

Stosownie do art. 125 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący dostaw złota inwestycyjnego są obowiązani prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Ewidencja powinna zawierać także dane dotyczące nabywcy, które umożliwiają jego identyfikację (art. 125 ust. 2 ustawy).

Jak stanowi art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzania deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z treści wniosku wynika, że w ramach prowadzonej jednoosobowo działalności gospodarczej zajmuje się Pan produkcją wyrobów jubilerskich i podobnych. Nabywa Pan od podmiotów, które nie mają oraz mają status czynnych podatników VAT, złom złota oraz używane wyroby ze złota i następnie przetapia na nowe wyroby, które sprzedaje jako biżuterię lub złoto inwestycyjne (sztabki, płytki) próby 995. Zakupiony złom to używana i uszkodzona biżuteria, np.: kolczyki, bransolety, łańcuszki, które w wyniku użytkowania uległy zniszczeniu, uszkodzeniu. Niektóre podmioty, które sprzedają złom złota oraz używane wyroby ze złota, są osobami fizycznymi - transakcja jest dokumentowana indywidualną umową kupna-sprzedaży. Wytwarzany produkt - płytki, sztabki ze złota inwestycyjnego, charakteryzują się następującymi parametrami:

* próba: Au 0,999;

* waga: 1 g, 2,5 g, 5 g, 10 g, 20 g, 50 g, 100 g, 250 g, 1000 g;

* kształt: płaskie płytki w formie prostokąta, kwadratu, trójkąta lub koła lub sztabka;

* grubość płytki: od 0,1 mm do 10 mm;

* oznaczenia: napis "złoto lokacyjne", wskazanie wagi, próby Au 0,999, różnorakie wizerunki wg projektów.

Złoto inwestycyjne w postaci złotych płytek lub sztabek jest sprzedawane zarówno osobom fizycznym, jak i przedsiębiorcom.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że o ile w efekcie przetapiania złota powstają płytki i sztabki o próbie 999 tysięcznych, niezależnie od ich kształtu, wagi i grubości, spełniają definicję złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym ich dostawa, jak słusznie wskazano we wniosku - zgodnie z art. 122 ust. 1 ustawy, o ile nie wybierze Pan opcji opodatkowania transakcji - korzysta ze zwolnienia od podatku. Jednocześnie w przypadku nabywania złomu metali szlachetnych od osób fizycznych - na potrzeby podatku od towarów i usług - oprócz ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, która dodatkowo - w myśl art. 125 ust. 2 ustawy - powinna zawierać także dane dotyczące nabywcy, które umożliwiają jego identyfikację, nie jest Pan obowiązany do prowadzenia jakichkolwiek innych rejestrów.

W kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z tą sprzedażą należy stwierdzić, że skoro przetwarza Pan złoto w złoto inwestycyjne i dokonuje jego dostawy, przysługuje Panu prawo do odliczenia całości podatku naliczonego w związku z tymi czynnościami z tytułu nabycia złota inwestycyjnego od podatnika, o którym mowa w art. 123 ust. 1, nabycia, w tym również wewnątrzwspólnotowego, lub importu złota innego niż złoto inwestycyjne, nabycia usług polegających na zmianie postaci, masy lub próby złota, w tym złota inwestycyjnego oraz nabycia, w tym również wewnątrzwspólnotowego, lub importu towarów lub usług, związanych z przetworzeniem tego złota.

W przypadku, gdy dokonuje Pan zakupu towarów i usług, innych niż wymienione w art. 124 ustawy, które są wykorzystywane zarówno do przetworzenia złota w złoto inwestycyjne w rozumieniu przepisu art. 121 ust. 1 ww. ustawy, którego dostawa korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy art. 122 ust. 1 ww. ustawy, jak również do wykonywania czynności opodatkowanych, i nie jest w stanie przyporządkować kwot podatku naliczonego bezpośrednio do czynności opodatkowanych lub zwolnionych, przysługuje Panu również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, ale tylko o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom opodatkowanym, według zasad wskazanych w przepisach art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko, że ma Pan "prawo do odliczenia VAT w całości od wszelkich zakupów związanych ze sprzedażą, o ile nie są objęte zakazem ustawowym" należało uznać za nieprawidłowe.

Niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że czynności o których mowa we wniosku są zgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl