ITPP2/443-729/11/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-729/11/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 24 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto planuje realizację projektu pn. "B...". Rewitalizacja strefy śródmiejskiej stanowi funkcjonalne uzupełnienie działań podjętych w ramach prowadzonego obecnie zadania inwestycyjnego pn. "R...". Zakres przedsięwzięcia jest bardzo zróżnicowany i stanowi odpowiedź na zdiagnozowane w Lokalnym Programie Rewitalizacji Gminy na lata 2008-2015 problemy. Zaplanowane działania stanowią dopełnienie prowadzonego procesu rewitalizacji strefy przyjeziornej.

Projekt składa się z trzech zasadniczych etapów.

Pierwsze zadanie dotyczy budowy parkingu dla samochodów osobowych w bezpośrednim sąsiedztwie Bulwaru. Teren, na którym budowany będzie parking, jest częściowo zabudowany budynkami gospodarczymi, w związku z tym przed przystąpieniem do prac konieczne jest przeprowadzenie prac rozbiórkowych. Wjazd i wyjazd z parkingu zaprojektowany został od ul. S. w miejscu istniejącego zjazdu. Nawierzchnia obiektu wykonana zostanie z kostki betonowej na podsypce piaskowej i podbudowie z kruszywa łamanego. Na parkingu, którego łączna powierzchnia wyniesie 789,58 m 2 znajdować się będą 34 miejsca postojowe w układzie prostopadłym, w tym dwa miejsca przeznaczone dla osób niepełnosprawnych. Dla umożliwienia dojazdu do Klubu Sportowo-Turystycznego przewidziano rampę o szerokości 3,0 m od parkingu do Bulwaru. Odprowadzenie wód opadowych zaprojektowano jako spadki poprzeczne i podłużne oraz ciek prowadzący do kanalizacji deszczowej. Zaprojektowano dwa wpusty uliczne. Teren wokół parkingu zagospodarowany zostanie estetyczną zielenią miejską w postaci drzew i krzewów.

Kolejnym etapem przedmiotowego projektu będzie modernizacja toalety publicznej znajdującej się przy ul. Ł. Celem przebudowy jest podniesienie wartości technicznej budynku, dostosowanie funkcji do aktualnych wymogów użytkowych, podniesienie wartości estetycznej oraz likwidacji barier architektonicznych dostępu dla użytkowników niepełnosprawnych. Planowana przebudowa doprowadzi do całkowitej zmiany układu toalet, która pozwoli na wyznaczenie specjalnie dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych kabiny WC. Zespół WC dla kobiet wyposażony będzie w dwie kabiny ustępowe i dwie umywalki; zespół dla mężczyzn posiadać będzie dwie kabiny ustępowe, dwa pisuary i dwie umywalki. W pomieszczeniu dla osób niepełnosprawnych będzie muszla ustępowa, umywalka oraz specjalne uchwyty zaprojektowane zgodnie z zasadami ergonomii. W korytarzu wejściowym wyznaczono miejsce dla osoby sprawującej dozór nad zachowaniem czystości obiektu.

Ponadto w ramach modernizacji budynku toalety przewidziana jest całkowita wymiana dachu, rozbiórka schodów zewnętrznych oraz zmiana układu okien. Całość prac zwieńczona zostanie wykonaniem nowej elewacji budynku, dostosowanej do nowej formy architektonicznej. Fragmenty ścian szczytowych wykończone zostaną drewnem impregnowanym. Dojście do budynku toalety publicznej wykonane zostanie z kostki klinkierowej w kolorze czerwonym. Wyboru materiałów oraz kolorystyki budynku dokonano z uwzględnieniem charakteru tej części miasta i prowadzonych obecnie działań rewitalizacyjnych.

Ostatnią część projektu stanowi rekultywacja zieleni miejskiej na zrewitalizowanym obszarze Bulwaru. Podstawowym celem urządzenia nowej zieleni jest podniesienie wartości estetycznej otoczenia Bulwaru i wyeksponowanie atrakcyjnych punktów tej części miasta. Powyższe działania rozciągają się na obszarze całej strefy wskazanej do rewitalizacji w Lokalnym Programie Rewitalizacji i obejmują zarówno zasiew trawników, jak i nasadzenie różnych gatunków drzew i krzewów. Projektowane rozwiązania nawiązują do częściowo istniejącej zieleni, uwzględniając jednocześnie charakter działań prowadzonych w strefie przyjeziornej. Zachowanie spójności i komplementarności podejmowanych w obszarze rewitalizowanym projektów przyczyni się do wzmocnienia rezultatów trwającego procesu rewitalizacji. Urządzenie zieleni jest ostatnim etapem odnowy przestrzennej w okolicach Bulwaru, nadającym temu terenowi właściwą, wysoką wartość estetyczną.

Miasto jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z planowaną inwestycją, ponieważ czynności opodatkowane, które wykonuje w ramach prowadzonej działalności dotyczą wyłącznie: wieczystego użytkowania gruntów, dzierżawy gruntów, sprzedaży mienia komunalnego oraz zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi i lokalami użytkowymi. Wymienione wyżej opodatkowane czynności nie mają związku z planowaną inwestycją.

W ramach przedmiotowej inwestycji Miasto nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego na podstawie zasad określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do § 21 ww. rozporządzenia, pozyskane na realizację przedmiotowego projektu środki nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia. Z tytułu zrealizowanego projektu Miasto nie będzie uzyskiwać przychodów, a także zawierać w związku z tą inwestycją umów cywilnoprawnych. Z § 6 ust. 1 Statutu Miasta wynika, że celem Miasta jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków do racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miasto ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, jeśli brak będzie czynności opodatkowanych, a podatek naliczony, wynikający z nakładów ponoszonych na inwestycję, nie będzie zaliczany do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się na treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Miasto nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, bowiem nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych w związku z przedmiotową inwestycją i nie będzie zaliczało podatku naliczonego, wynikającego z nakładów ponoszonych na inwestycję, do kosztów uzyskania przychodów. Podatek naliczany jest jedynie od wieczystego użytkowania gruntu i sprzedaży mienia komunalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Powołane przez Miasto rozporządzenie z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), które obowiązywało do dnia 5 kwietnia 2011 r., regulowało powyższą kwestię w analogiczny sposób w rozdziale 9 oraz § 8 ust. 3 i 4.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe i własne stanowisko, z którego wynika, że realizowana inwestycja nie będzie związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie będzie także przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o które się ubiega, nie stanowi środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 wskazanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl