ITPP2/443-729/10/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-729/10/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniach 16 oraz 20 września 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Spotkania teatralne"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniach 16 oraz 20 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Spotkania teatralne".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Biblioteka, będzie realizowała zadanie kulturalne pn. "Spotkania teatralne". Jego realizacja będzie finansowana zarówno ze środków własnych, jak również ze środków PROW 2007-2013, Oś 4 Leader, Działanie 4.3.1 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju.

Głównym celem zadania będzie wzbogacenie oferty kulturalnej, która wpłynie na poprawę wizerunku Miasta i Gminy i podniesienie poziomu jakości życia mieszkańców na obszarach wiejskich, poprzez zaspokojenie ich potrzeb oświatowych, kulturalnych oraz rozwój oferty edukacyjnej.

Przeprowadzone działania w ramach zadania obejmą:

1.

Uzupełnienie wyposażenia lokali bibliotecznych (stoliki, krzesła).

2.

Zatrudnienie aktorów i grup teatralnych.

Zakup krzeseł i stolików udokumentowany będzie fakturami VAT z wykazanym podatkiem należnym. Nabyte w ramach zadania towary i usługi, nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek od towarów i usług ujęty w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizacje ww. zadania może być odzyskany przez Bibliotekę w jakikolwiek sposób w systemie VAT lub poza nim.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, powołującego treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Ze względu na specyfikę realizowanego zadania, nie będzie ono służyło sprzedaży opodatkowanej, czyli nie wystąpi żaden podatek należny. Organizacja spotkań teatralnych w formie teatru przy stoliku oraz spotkań teatrzykowych dla dzieci, przyczyni się do realizacji zadań statutowych Biblioteki, czyli rozwijania i zaspakajania potrzeb oświatowych i kulturalnych mieszkańców Gminy. W odniesieniu do realizacji zadania kulturalnego pn. "Spotkania teatralne", Biblioteka nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż w związku z realizacją projektu poniesione będą wydatki związane z wyposażeniem Biblioteki w stoliki i krzesła oraz z zatrudnieniem aktorów i grup teatralnych. W ramach zadania organizowane będą spotkania teatralne przy stoliku oraz spotkania teatrzykowe dla dzieci. Realizacja zadania nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Bibliotece nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl