ITPP2/443-728/10/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-728/10/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 23 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją zadania pn. "nasza tradycja naszym skarbem" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją zadania pn. "nasza tradycja naszym skarbem".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.). Jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych o celach nie zarobkowych. Opiera swoją działalność na aktywności społecznej swoich członków. Do prowadzenia swoich spraw może zatrudnić pracowników. Celem statutowym Stowarzyszenia jest:

* troska o dobro i rozwój oraz obrona słusznych interesów osób, rodzin i grup społecznych,

* podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,

* dbałość o dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe wspólnoty lokalnej,

* upowszechnianie wiedzy, kultury, sportu, turystyki,

* podejmowanie zadań na rzecz integracji,

* wspieranie działań dotyczących ochrony środowiska.

Stowarzyszenie, zgodnie ze statutem, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane, jako podatnik podatku od towarów i usług. Za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania, w dniu 31 maja 2010 r., został przekazany do Departamentu Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW na lata 2007- 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi.3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Celem zadania "nasza tradycja naszym skarbem" jest:

* przeprowadzenie warsztatów promujących lokalną sztukę kulinarną oraz rękodzielniczą, będących jednocześnie doskonałą formą integracji lokalnej społeczności,

* przeprowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej,

* organizowanie wydarzeń promocyjnych i kulinarnych,

* organizowanie wystawy rękodzieła,

* przeprowadzenie imprez aktywizujących społeczność lokalną.

Realizacja projektu przyczyni się również do podniesienia świadomości mieszkańców w zakresie istniejących na tym terenie naturalnych zasobów przyrodniczych oraz możliwości ich efektywnego wykorzystania.

W ramach realizacji projektu Stowarzyszenie poniesie koszty związane z:

* zakupem artykułów, zastaw i dekoracji na warsztaty kulinarne,

* zakupem materiałów na warsztaty rękodzieła,

* zatrudnieniem instruktorów i wykładowców,

* przygotowaniem oraz promocją wystawy,

* transportem,

* założeniem oraz administracją strony internetowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją zadania "nasza tradycja naszym skarbem" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu nie ma związku za sprzedażą opodatkowaną, dlatego też nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach zakupu artykułów, materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem.

W związku z powyższym brak jest podstaw do odzyskania podatku naliczonego poniesionego w ramach powyższego działania, który stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższych przepisów, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie, które nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej, realizuje zadanie polegające między innymi na przeprowadzeniu warsztatów promujących lokalną sztukę kulinarną oraz rękodzielniczą, przeprowadzeniu kampanii informacyjno-promocyjnej, a także organizowaniu wydarzeń promocyjnych i kulinarnych, organizowaniu wystawy rękodzieła, itp. W ramach tego przedsięwzięcia poniesiono koszty związane między innymi z zakupem materiałów na warsztaty rękodzieła, zatrudnieniem instruktorów i wykładowców, transportem, itp.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, jak również nie przysługuje uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ otrzymywane środki finansowe nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem zagadnienie to rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl