ITPP2/443-721/08/RS - Czy przywóz do Polski przędzy zakupionej w Turcji, dopuszczonej do obrotu na terytorium Anglii i pobarwionej w Anglii stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i skutkuje obowiązkiem rozliczenia w Polsce podatku od towarów i usług, oraz obowiązkiem wykazania WNT w informacji podsumowującej z podaniem własnego numeru NIP?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-721/08/RS Czy przywóz do Polski przędzy zakupionej w Turcji, dopuszczonej do obrotu na terytorium Anglii i pobarwionej w Anglii stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i skutkuje obowiązkiem rozliczenia w Polsce podatku od towarów i usług, oraz obowiązkiem wykazania WNT w informacji podsumowującej z podaniem własnego numeru NIP?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2008 r. (data wpływu 18 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków podatkowych wynikających z przywozu do Polski przędzy zaimportowanej z Turcji, dopuszczonej do obrotu na terytorium Anglii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2008 r., został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie obowiązków podatkowych wynikających przywozu do Polski przędzy zaimportowanej z Turcji, dopuszczonej do obrotu na terytorium Anglii.

W złożonym wniosku oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka (zarejestrowana jako podatnik VAT-UE w Polsce) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów dywanowych. W maju 2008 r. dokonano, na podstawie faktury, nabycia od kontrahenta z Turcji przędzy białej przeznaczonej do produkcji dywanów. Importerem przedmiotowego towaru jest Spółka. Przędza ta została przekazana do depozytu do firmy barwiącej w Anglii celem barwienia (co zaewidencjonowano na koncie depozyty zewnętrzne). Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej na terytorium Anglii i nie prowadzi na tym terytorium przedsiębiorstwa. Odprawy przędzy białej zakupionej w Turcji, a dostarczonej bezpośrednio do Anglii, dokonała firma barwiąca (niebędąca przedstawicielem Spółki) za pośrednictwem agencji celnej. Firma angielska jest podatnikiem podatku od wartości dodanej posiadającym aktywny numer unijny. Odprawa celna została dokonana w ramach procedury dopuszczenia do obrotu przez firmę angielską działającą we własnym imieniu. Procedurę celną zakończono w Anglii. Podatek wynikający z dokumentu SAD - dopuszczenia do obrotu na terenie Unii Europejskiej, zapłaciła i rozliczyła w swoim kraju firma barwiąca. Po wybarwieniu określonej partii przędzy, firma angielska wystawia fakturę za usługę barwienia, którą Spółka uznaje za import usług i dokumentuje fakturą wewnętrzną. Wnioskodawca przemieszczenie po wybarwieniu przędzy zakupionej w Turcji, a dopuszczonej do obrotu na terenie Anglii, potraktował jako szczególny przypadek wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju. Wobec powyższego Spółka występuje w roli unijnego nabywcy i dostawcy przędzy. Po otrzymaniu partii wybarwionej przędzy Wnioskodawca wystawia fakturę wewnętrzną, w której występuje jako sprzedawca i nabywca. W informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach, Spółka wykazuje za okresy kwartalne dostawę przędzy w wartości wynikającej z faktury dostawcy tureckiego, podając jako numer dostawcy swój numer unijny VAT-UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przywóz do Polski przędzy zakupionej w Turcji, dopuszczonej do obrotu na terytorium Anglii i pobarwionej w Anglii stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i skutkuje obowiązkiem rozliczenia w Polsce podatku od towarów i usług, oraz obowiązkiem wystawienia faktury wewnętrznej i wykazania WNT w informacji podsumowującej z podaniem własnego numeru NIP...

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa transakcja zakupu w Turcji przędzy białej z odprawą celną i barwieniem dokonanym w Anglii stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, co skutkuje obowiązkiem rozliczenia podatku od towarów i usług w Polsce, wystawieniem faktury wewnętrznej, w której sprzedawcą i nabywcą jest Spółka oraz wykazania WNT w informacji podsumowującej z podaniem własnego numeru NIP. W powyższej sprawie nie wystąpi import towarów, ponieważ zgonie z art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, importem jest przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Stosownie do zapisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przywiezienie do kraju przędzy wybarwionej w Anglii, uprzednio zaimportowanej i dopuszczonej do obrotu na terytorium Anglii, stanowi dla Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie, które rodzi skutki w zakresie rozliczenia w Polsce podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów polegającego na nieodpłatnym przemieszczaniu towarów z Anglii do Polski. Zatem Spółka występuje w roli unijnego dostawcy towarów, jak i nabywcy tych towarów, stąd w informacji podsumowującej wykazuje WNT podając jako numer dostawcy swój numer VAT-UE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 11 ust. 1 powołanej ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego, w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Powyższe oznacza, iż przemieszczenie towarów traktowane będzie jako wewnątrzwspólnotowe nabycie tylko wtedy, gdy przemieszczane z terytorium innego państwa członkowskiego do Polski towary są własnością podatnika i będą w kraju służyły jemu do wykonywania czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że nabyta przez Spółkę w Turcji przędza została wprowadzona na obszar celny Wspólnoty. Przedmiotowe towary zostały dopuszczone do obrotu w Anglii. Jak wskazano we wniosku, importu dokonała Spółka. Wobec powyższego przemieszczenie towarów z Anglii będzie stanowiło czynność stanowiącą dostawę towarów w państwie członkowskim, w którym dokonano importu towarów (tj. w państwie, w którym objęto te towary procedurą dopuszczenia do obrotu) i dlatego też należy uznać, że Spółka dla tej transakcji (dokonanego importu) będzie działała w Anglii w charakterze podatnika od wartości dodanej. Należy podkreślić, że decydujące znaczenie ma czynność wykonywana przez Wnioskodawcę. W przedmiotowej sprawie jest to czynność przemieszczenia towarów własnych z terytorium jednego państwa na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Nie ma przy tym znaczenia, czy podatnik dokonując importu towarów na terytorium danego państwa członkowskiego, a następnie przemieszczając te towary na terytorium innego państwa członkowskiego UE, zarejestrował się dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terenie państwa, w którym dokonano odprawy celnej.

Zatem, należy stwierdzić, że przemieszczenie towarów na terytorium Polski spełnia przesłanki wynikające z art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, gdyż towary te pozostają od chwili ich nabycia - od kontrahenta z Turcji - własnością Spółki i są przemieszczane przez nią z innego państwa członkowskiego UE (z Anglii), na terytorium Polski. Z uwagi na powyższe, przemieszczenie do kraju towaru uprzednio zaimportowanego i dopuszczonego do obrotu na obszarze Unii Europejskiej (w Anglii) będzie dla Spółki wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, które -zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przypadki, w których występuje obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej zostały określone w art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne.

Zatem na mocy art. 106 ust. 7 powołanej ustawy, Spółka zobowiązana będzie do udokumentowania przedmiotowej czynności tj. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, fakturą wewnętrzną.

Stosownie do art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego - zgodnie z ust. 2 pkt 4 wskazanego artykułu - stanowi kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony musi być ściśle związane ze sprzedażą opodatkowaną dokonywaną przez podatnika, którą - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy - jest m.in. odpłatne dostawa towarów na terytorium kraju.

Wobec powyższego podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia przędzy będzie jednocześnie podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu, gdyż zakupiona przędza - jak wskazano we wniosku - przeznaczona jest do produkcji wyrobów dywanowych, których sprzedaż podlega opodatkowaniu. Zatem zachodzi związek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną Spółki.

W świetle art. 100 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. W ust. 3 pkt 2 cytowanego artykułu wskazano, że informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności: właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zatem Spółka będąc zarejestrowanym podatnikiem VAT UE na podstawie powyższej regulacji, zobowiązana będzie do złożenia informacji podsumowującej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W zaistniałym stanie faktycznym mamy do czynienia z nietransakcyjnym przemieszczeniem towarów z państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, dokonane przez Wnioskodawcę, który wcześniej dokonał importu tych towarów. W takim przypadku dostawcą i nabywcą towarów jest ten sam podmiot. Mając na uwadze specyfikę przedmiotowej transakcji, w informacji podsumowującej należy wskazać Spółkę jako kontrahenta dokonującego dostawy. Z uwagi na nie posiadanie przez Wnioskodawcę numeru identyfikacyjnego państwa członkowskiego z którego dokonano przemieszczenia, należy pominąć rubrykę z numerem NIP-u kontrahenta (w tym przypadku Spółki), a nie jak błędnie wskazała Spółka, że należy podać swój numer NIP-u.

Reasumując należy uznać, że przedmiotowa transakcja (przemieszczenie towarów z Anglii do Polski), zgodne z regulacją art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, z tytułu którego Spółka zobowiązana jest do wystawienia faktury wewnętrznej, rozliczenia podatku w deklaracji VAT-7 oraz wykazania tej transakcji w informacji podsumowującej VAT-UE.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl