ITPP2/443-718A/08/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 września 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-718A/08/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2008 r. (data wpływu 8 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006" oraz w zakresie opodatkowania dotacji na sfinansowanie przedmiotowej inwestycji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca występując z wnioskiem o dotację z programu Sektorowy Program Operacyjny "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006" w ramach Priorytetu 4. (Inne działania 4.6 Działania innowacyjne i inne i operacji 4.6.1. Projekty pilotażowe i prezentacje) na projekt pn. "Zastosowanie paliw pochodzenia roślinnego w rybackich jednostkach pływających" uwzględnił w budżecie tegoż projektu jako koszty kwalifikowane, koszty podatku od towarów i usług.

Głównym celem projektu jest opracowanie wytycznych do zastosowania paliw pochodzenia roślinnego w silnikach rybackich jednostek pływających. Jest to projekt o charakterze naukowo-badawczym i jego efektem będą publikacje i opracowania skierowane do szerokiego grona zainteresowanych (ministerstwa, organy administracji rybackiej, armatorzy rybaccy). Wyniki badań będą udostępniane wszystkim zainteresowanym podmiotom nieodpłatnie.

Wnioskodawca zachowuje wszelkie prawa intelektualne i materialne do opracowanych wyników, które mogą zostać wykorzystane do dalszych badań, jak również upowszechnione nieodpłatnie.

Do realizacji projektu zostanie zakupiona aparatura stanowiąca niezbędne uzupełnienie posiadanych urządzeń pomiarowych. Po zakończeniu projektu aparatura ta pozostanie w posiadaniu Wnioskodawcy z przeznaczeniem do badań własnych.

Wnioskodawca jest podatnikiem z tytułu czynności związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną z podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek od towarów i usług związanych z zakupami dokonywanymi w ramach realizacji projektu pn. "Zastosowanie paliw pochodzenia roślinnego w rybackich jednostkach pływających" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006" będzie podlegał w całości odliczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy podatek od towarów i usług związany z zakupami w ramach realizacji projektu pn. "Zastosowanie paliw pochodzenia roślinnego w rybackich jednostkach pływających" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006" w tym przypadku nie będzie podlegał w całości odliczeniu i w związku z tym stanowi koszt kwalifikowany w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, czy też niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego przez Uczelnie zdarzenia przyszłego wynika, że wyniki prac naukowo-badawczych będą nieodpłatnie udostępniane szerokiemu gronu odbiorców.

Wnioskodawca nie będzie w takim przypadku dokonywał świadczenia usług na rzecz konkretnego i zindywidualizowanego odbiorcy. Zachowanie takie nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynności takie nie będą mieściły się w zakresie definicji świadczenia usług nadanym przez art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Skoro towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą - jak wskazuje Wnioskodawca - w całości ani w części wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, to wskazany przepis nie będzie miał zastosowania, a Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Jednocześnie podkreślić należy, że wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego powinien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Zauważyć również należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania o możliwości zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestie tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl