ITPP2/443-718/09/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-718/09/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu 2 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 30 września 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (PROW), działanie LEADER - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2009 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 30 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (PROW) działanie LEADER.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania (dalej LGD), zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 19 września 2008 r., została wybrana przez Marszałka Województwa do realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (PROW), działanie LEADER, w ramach którego otrzyma dofinansowanie z krajowych środków publicznych i Europejskiego Funduszu Rozwoju. Ubiegając się o to dofinansowanie LGD jest zobowiązana do przedstawienia indywidualnej interpretacji dotyczącej kwestii, czy Stowarzyszenie może, czy nie może odzyskać podatku od towarów i usług uiszczanego przy dokonywaniu zakupu towarów i usług.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dofinansowanie przeznaczone jest na stworzenie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju (dalej LSR). Zgodnie ze statutem Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą służącą realizacji LSR, a dochód z tej działalności ma być przeznaczony na realizację celów statutowych. Do tej pory jedynym źródłem przychodów Stowarzyszenia były składki członkowskie.

Dofinansowanie przeznaczone jest na cele ogólne, tj. podniesienie jakości życia mieszkańców poprzez uatrakcyjnienie turystyczne terenu LGD oraz poprzez rozwój ich aktywności gospodarczej, społecznej i kulturalnej, przy zachowaniu dziedzictwa kulturowego i poszanowania przyrody.

Realizacja ww. celów związana jest z poniesieniem kosztów administracyjnych związanych z prowadzeniem biura LGD oraz świadczeniami na rzecz pracowników zatrudnionych do jego obsługi, a także prowadzeniem badań obszaru LGD: szkoleniem pracowników, zarządu i rady LGD, wydarzeniami promocyjnymi, aktywizowaniem lokalnej społeczności.

W trakcie realizacji ww. projektu nabywane towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną, a z realizacją LSR i będą to:

* koszty bieżące (administracyjne): wynagrodzenie członków Rady, koszty podróży organów i pracowników LGD, wynagrodzenie pracowników LGD, wynagrodzenie za ochronę-monitoring, bieżące naprawy, najem, utrzymanie i wyposażenie biura oraz zakup materiałów biurowych, usługi telekomunikacyjne, doradztwo prawne, opłaty notarialne, skarbowe i sądowe, prowadzenie rachunku bankowego;

* koszty związane z badaniem obszaru LGD: umowy cywilnoprawne związane ze zbadaniem potencjału rynku LGD na usługi dla ludności, rolnictwa i leśnictwa, badanie terenu LGD pod kątem atrakcyjności turystycznej w oczach turystów oraz ustalenie potencjału rozwoju rynku turystycznego;

* koszty związane z informowaniem o LGD i LSR: prowadzenie strony www., wydruk i oprawa dokumentacji LGD celem jej udostępniania, przygotowanie projektu i wydruk materiałów informacyjnych, wyjazdy i pobyty informatorów, bazy danych;

* koszty związane ze szkoleniem pracowników, zarządu i rady LGD: najem pomieszczeń, wynagrodzenie trenerów i specjalistów, wyżywienie trenerów, nocleg uczestników szkolenia, druk materiałów szkoleniowych, udział w innych szkoleniach;

* koszty związane z wydarzeniami promocyjnymi: najem sprzętu, najem powierzchni, materiały promocyjne, upominki i nagrody;

* koszty związane z aktywizowaniem lokalnej społeczności: najem sprzętu, najem powierzchni, wynagrodzenie prowadzących spotkanie, podróże i żywienie uczestników spotkania, nocleg uczestników spotkania, materiały aktywizujące społeczność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek od towarów i usług uiszczany przy dokonywaniu nabycia towarów i usług w ramach realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (PROW), działanie LEADER.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie prowadząc działalności gospodarczej nie może odzyskać podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż ponoszone wydatki związane z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej (LGD nie prowadzi takiej działalności). Pomoc finansowa przeznaczona jest na pokrycie kosztów administracyjnych związanych z prowadzeniem biura LGD oraz świadczeniami na rzecz pracowników zatrudnionych do jego obsługi, a także prowadzeniem badań obszaru LGD, szkoleniem pracowników, zarządu i rady LGD, wydarzeniami promocyjnymi, aktywizowaniem lokalnej społeczności.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych, wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie ma związku towarów i usług nabywanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi, jak również nie przysługuje prawo do odzyskania tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl