ITPP2/443-717/10/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-717/10/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 14 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 9 września 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej nr 1103N i remont odcinka drogi..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2010 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 9 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej nr 1103N i remont odcinka drogi...".

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat realizuje projekt pn. "Przebudowa drogi powiatowej nr 11045N i remont odcinka drogi..." w ramach działania "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury transportowej warunkującej rozwój regionalny" Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 i korzysta z dofinansowania (środki EFRR - 70%, udział własny - 30%). Podatek naliczony jest kosztem kwalifikowalnym w ramach projektu. Bezpośrednią realizację projektu powierzono Zarządowi Dróg Powiatowych, który jest jednostką organizacyjną Powiatu. Zarząd Dróg Powiatowych nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją rezultatów projektu należeć będą do beneficjenta projektu czyli Powiatu. Projekt ma charakter inwestycji użyteczności publicznej, której głównym celem nie jest przynoszenie zysków, a poprawne wykonywanie powierzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego zadań, które służą zaspokajaniu potrzeb wspólnoty. Bez tego typu inwestycji znacznie pogorszyłaby się jakość życia obywateli i niemożliwa byłaby także działalność komercyjna. Z uwagi na charakter projektu nie przewiduje się pobierania jakichkolwiek opłat za korzystanie z wybudowanej infrastruktury. Tym samym projekt nie będzie generował jakichkolwiek przychodów, jednak jego realizacja wpływa korzystnie na otoczenie społeczne i zapotrzebowanie na zaplecze okołoturystyczne.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie.

Czy Powiat - beneficjent projektu - jako jednostka samorządu terytorialnego, na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, ma możliwość odliczenia podatku naliczonego poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług, dokonane w ramach zrealizowanego projektu lub ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od ww. inwestycji poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w ramach zrealizowanego projektu lub ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Wykładnia literalna i celowościowa cyt. wyżej przepisów, jednoznacznie wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Powiat realizuje projekt dofinansowany z funduszy unijnych, w ramach którego zostanie wykonana przebudowa i remont drogi powiatowej. Beneficjentem projektu jest Powiat, natomiast realizatorem jest Zarząd Dróg Powiatowych, który jest jednostką organizacyjną Powiatu. Projekt ma charakter inwestycji użyteczności publicznej, której głównym celem nie jest przynoszenie zysków lecz poprawne wykonywanie zadań, służących zaspokojeniu potrzeb wspólnoty. Z uwagi na charakter inwestycji Powiat nie będzie pobierał jakichkolwiek opłat za korzystanie z wybudowanej infrastruktury. Realizacja projektu wpływa korzystnie na otoczenie społeczne oraz zapotrzebowanie na zaplecze okołoturystyczne.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy uznać, że Powiatowi nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu, nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Powiatowi nie będzie przysługiwać również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl