ITPP2/443-716/09/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-716/09/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą "Ochrona terenów zielonych i poprawa bezpieczeństwa ekologiczno-sanitarnego w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą "Ochrona terenów zielonych i poprawa bezpieczeństwa ekologiczno-sanitarnego w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia korzysta z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach podpisanej umowy o dofinansowanie projektu "Ochrona terenów zielonych i poprawa bezpieczeństwa ekologiczno-sanitarnego w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej". W ramach ww. projektu Spółdzielnia zakupiła samochody specjalne do prac konserwacyjnych oraz do wywozu śmieci, ciągniki rolnicze wraz z wyposażeniem, sprzęt do sprzątania (zamiatarkę, szczotki mechaniczne, posypywarkę, itp.), pojazd specjalny do czyszczenia i odkażania pojemników na śmieci. Wskazane wyżej urządzenia służyć będą działalności mieszanej Spółdzielni (wywóz nieczystości, sprzątanie terenów zewnętrznych) związanej ze sprzedażą opodatkowaną, jak i zwolnioną od podatku.

W związku z tym, że Spółdzielnia prowadzi jednocześnie sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, dającą prawo do odliczenia podatku naliczonego (najem lokali użytkowych, opłaty eksploatacyjne pobierane za czynności wykonywane na rzecz osób i członków spółdzielni, którym przysługują własnościowe prawa do lokali użytkowych i garaży, wywóz nieczystości, itp.) oraz sprzedaż zwolnioną od tego podatku nie dającą takiego uprawnienia (opłaty eksploatacyjne pobierane za czynności wykonywane na rzecz osób i członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, itp.).

Po powołaniu treści art. 90 ust. 1, 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w kontekście ust. 1 powołanego artykułu, Spółdzielnia stwierdziła, że podatnik w swej działalności dążyć powinien do przypisania konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi są one związane. Przy jednoczesnej sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku, często będzie istniała kategoria zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży. Spółdzielnia podała, że wstępna proporcja za rok 2009 wyniosła 19%. W związku z tym, że zakup dotyczył działalności mieszanej i nie było możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Spółdzielnia dokonała odliczenia podatku w następujący sposób, (stosując proporcję):

Całkowity przewidywany koszt projektu:

brutto = 3.992.816,00 zł, netto = 3.272.800,00 zł, VAT = 720.016,00 zł.

Odliczenie podatku przy zastosowaniu proporcji:

720.016,00 zł x 19% (wstępna proporcja za 2009 r.) = 136.803,04 (podatek podlegający odliczeniu).

Przewidywany całkowity koszt projektu po odliczeniu podatku 3.856.012,96 zł w tym:

netto 3.272.800,00 zł, nieodliczony podatek 583.212,96 zł.

W związku z tym, iż nie mogła odliczyć całości podatku od towarów i usług, Spółdzielnia wskazała, że nieodliczony podatek należy uznać jako wydatek kwalifikowany.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii, możliwości odliczenia w całości podatku od towarów i usług oraz uznania nieodliczonego podatku za wydatek kwalifikowany.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że zakupione samochody i urządzenia będą służyć działalności mieszanej, związanej ze sprzedażą opodatkowaną, jak i zwolnioną od podatku, i nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Spółdzielnia może odliczyć podatek, stosując proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 i 4 ustawy, a nieodliczony podatek uznać, jako wydatek kwalifikowany w ramach podpisanej umowy o dofinansowanie projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towar usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwoty podatku naliczonego dającej podatnikowi prawo do odliczenia, podatnik może w celu ustalenia tej kwoty zastosować proporcję określoną zgodnie z ust. 2-10 powołanego artykułu (art. 90 ust. 2 ustawy).

Na podstawie ust. 3 tegoż artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowy sposób wyliczenia wskazanej proporcji zawarty został w dalszych przepisach art. 90, od ust. 4 do 10 powołanej ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółdzielnia w ramach realizowanego projektu, nabyła samochody specjalne do prac konserwacyjnych oraz do wywozu śmieci, ciągniki rolnicze wraz z wyposażeniem, sprzęt do sprzątania (zamiatarkę, szczotki mechaniczne, posypywarkę, itp.), pojazd specjalny do czyszczenia i odkażania pojemników na śmieci. Nabyty wyżej sprzęt będzie wykorzystywany zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku. Spółdzielnia wskazała, że wstępna proporcja za rok 2009 wyniosła 19%.

Uwzględniając powyższe oraz treść powołanych przepisów, uznać należy, że Spółdzielni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ww. zakupami, jedynie w tej części, w jakiej będą one służyły wykonywaniu przez nią czynności opodatkowanych, wyliczonej na podstawie art. 90 ustawy.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl