ITPP2/443-714/09/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-714/09/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 9 listopada 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 0% do realizowanych dostaw wewnątrzwspólnotowych na podstawie posiadanych dokumentów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 9 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 0% do realizowanych dostaw wewnątrzwspólnotowych na podstawie posiadanych dokumentów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT UE. Głównym odbiorcą sprzedawanych przez nią towarów jest spółka zarejestrowana na potrzeby VAT UE na Węgrzech. Towar dostarczany jest bezpośrednio do miejsc wskazanych przez "płatnika" (firmę z Węgier) do różnych krajów UE. Transport towaru wykonywany jest przez polską firmę transportową na zlecenie "płatnika".

W celu zastosowania do powyższych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów stawki podatku w wysokości 0% Spółka gromadzi następujące dokumenty:

* kopię faktury - faktura ta zawiera numer VAT UE Spółki oraz "płatnika" (spółki węgierskiej), dokładną nazwę towaru, ilość sztuk oraz jednostkową cenę sprzedaży towaru będącego przedmiotem dostawy,

* dokument WZ - wymienione są w nim poszczególne towary wraz z ilością; dokument ten jest podpisany przez kierowcę,

* dokument CMR, w którym jako miejsce przeznaczenia towarów wskazano adres odbiorcy (określony na fakturze sprzedaży) w kraju Unii Europejskiej innym niż Polska. Dokument ten nie jest podpisany przez odbiorcę towaru w polu 24 i nie dociera do niego, ponieważ przewoźnik odbiera towar z siedziby Spółki, dostarcza go do własnego centrum logistycznego położonego na terytorium Polski. Tam przeładowuje i transportuje do odbiorcy na podstawie-własnych dokumentów, tzn. w centrum logistycznym przewoźnik wystawia zbiorczy dokument CMR wraz ze specyfikacją, z której wynika jakie towary są transportowane. Towary docierają do centrum logistycznego w kraju Unii Europejskiej innym niż Polska, następnie na podstawie listu przewozowego wystawionego przez to centrum logistyczne, towary są transportowane do miejsca przeznaczenia wskazanego na fakturze sprzedaży. Po dotarciu towaru do miejsca-przeznaczenia wskazanego na fakturze sprzedaży przewoźnik otrzymuje podpisany przez kontrahenta Spółki dokument dostawy (list przewozowy).

* dokument - tzw. "potwierdzenie dostawy" (bez załączników) - wystawiony przez przewoźnika na podstawie podpisanego przez kontrahenta Spółki listu przewozowego, zawierający następujące informacje: "Niniejszym zaświadczamy, iż przesyłka wg poniższych danych została przekazana odbiorcy w miejscu dostawy w kraju odbiorcy dnia. Miejsce załadunku, numer auta, nr krajowego listu przewozowego, adres i nazwa odbiorcy, dane dotyczące towaru (ilość, waga), numer przesyłki".

Ponadto Spółka jest w stanie zweryfikować czy towary zostały dostarczone do odbiorcy dzięki danym zawartym w systemie. Jest to elektroniczny system umożliwiający monitorowanie towarów podczas transportu. W systemie umieszczane są m.in. następujące informacje: oznaczenie nabywcy towarów oraz miejsce ich przeznaczenia, dane przewoźnika, data i godzina wysyłki towarów z fabryki, data i godzina uzgodnionego z odbiorcą terminu dostawy, data i godzina przewidywanego przez przewoźnika terminu dostawy, data i godzina faktycznego dostarczenia towaru do odbiorcy, data i godzina faktycznego rozładunku towaru.

Każda przesyłka ma nadawany numer, który jest generowany przez system. Numer ten jest następnie podawany na fakturze sprzedaży, dokumencie WZ, CMR oraz dokumencie "potwierdzenia dostawy" przekazywanym przez przewoźnika. Powyższy stan faktyczny dotyczy 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie zgromadzonych i opisanych w stanie faktycznym dokumentów oraz zawartej w systemie informacji o dostarczeniu towaru, Spółka ma prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, do dokonywanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 42 ust. 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, ma prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla ww. wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Spółka wskazała, że z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż posiada dokumenty potwierdzające dostawę towarów, o których mowa w art. 42 ust. 3 pkt 2 i 3 tej ustawy oraz niepodpisane w polu 24 dokumenty przewozowe (CMR), jak również osobne dokumenty przewoźnika - "potwierdzenie dostawy", z których jednoznacznie wynika, iż towary dotarły do miejsca przeznaczenia. Dodatkowo ma możliwość potwierdzenia dokonania dostawy na podstawie danych zawartych w systemie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Z art. 42 ust. 1 ustawy, wynika, iż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0% pod warunkiem, że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10 na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

W świetle ust. 3 powołanego artykułu, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

kopia faktury,

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

* z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

W myśl art. 42 ust. 11 ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Jak wynika z powyższych uregulowań, prawo podatnika do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do wywozu towaru poza terytorium kraju. Istotą powołanych przepisów jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem dostawy rzeczywiście opuściły terytorium kraju, ze względu na korzystniejsze skutki podatkowe, niż w przypadku dostaw krajowych.

Wymienione w art. 42 ust. 11 ustawy dokumenty mają charakter subsydiarny i nie mogą same w sobie stanowić dokumentów potwierdzających dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Dokumentami takimi są bowiem tylko dokumenty wymienione w ust. 3 ww. artykułu, o ile łącznie potwierdzają dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Zatem mając na uwadze powołane przepisy, należy stwierdzić, iż podstawowe znaczenie dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów mają dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wywóz towarów zbywanych przez Spółkę w ramach WDT jest realizowany przez polskiego przewoźnika na zlecenie nabywcy tych towarów (spółka z Węgier), zarejestrowanego na potrzeby handlu wewnątrzwspólnotowego. W związku z ww. transakcjami Spółka posiada następujące dokumenty: kopię faktury, dokument WZ (wymienione są w nim poszczególne towary oraz ich ilość) oraz dokument CMR, w którym jako miejsce przeznaczenia towarów wskazano adres odbiorcy (określony na fakturze sprzedaży), w kraju Wspólnoty Europejskiej innym niż Polska. Dokument ten nie jest podpisany w polu 24 przez odbiorcę towaru i nie dociera do tego odbiorcy. Wynika to z faktu, iż przewoźnik odbiera towar z siedziby Spółki i dostarcza do własnego centrum logistycznego położonego na terytorium Polski, gdzie go przeładowuje i transportuje do odbiorcy na podstawie własnych dokumentów (zbiorczego dokumentu CMR oraz specyfikacji, z której wynika jakie towary są transportowane). Towary docierają do centrum logistycznego w kraju Wspólnoty Europejskiej innym niż Polska, następnie - na podstawie listu przewozowego wystawionego przez to centrum logistyczne - towary są transportowane do miejsca przeznaczenia wskazanego na fakturze sprzedaży. Po dotarciu towaru do tego miejsca przewoźnik otrzymuje dokument dostawy (list przewozowy) podpisany przez kontrahenta Spółki. Na tej podstawie przewoźnik wystawia dokument "potwierdzenie dostawy", w którym potwierdza, że towar został dostarczony do miejsca przeznaczenia w kraju wyznaczonym przez odbiorcę.

Na tym Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą możliwości zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług do realizowanych dostaw wewnątrzwspólnotowych na podstawie posiadanych dokumentów.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, a w szczególności wskazaną w nim dokumentację oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 42 ust. 3 w zw. z ust. 11 tego artykułu, należy stwierdzić, iż Spółka ma prawo na ich podstawie do zastosowania stawki 0% w związku z realizowanymi dostawami wewnątrzwspólnotowymi.

Wprawdzie z dokumentu przewozowego (CMR), który posiada Spółka, nie wynika jednoznacznie, że towar dotarł do wskazanego w nim miejsca przeznaczenia, to jednak dodatkowy dokument tzw. "potwierdzenie dostawy" wystawiony przez przewoźnika (na podstawie innego dokumentu przewozowego, na którym kontrahent potwierdza odbiór towarów) oraz informacja wynikająca z systemu informatycznego stosowanego przez tego przewoźnika, jako dokumentacja uzupełniająca (uprawnienie wynikające z art. 42 ust. 11 ustawy), potwierdza - na zasadzie subsydiarności - fakt wywozu towarów do innego państwa Wspólnoty.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl