ITPP2/443-709/13/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-709/13/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2013 r. (data wpływu 18 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn. "S..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn. "S...".

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dnia 20 września 2012 r. Stowarzyszenie zawarło z Samorządem Województwa umowę przyznania pomocy na realizację projektu pn. "S..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Realizując umowę poniesiono wydatki na: wymianę ogrodzenia, wyposażenie placu zabaw, obsługę księgową, wykonanie kosztorysu. Wszystkie wyżej wymienione koszty obejmują kwotę podatku od towarów i usług. Wydatki związane z realizacją projektu nie mają związku z wykonaniem czynności opodatkowanych. Realizacja projektu umożliwiła rodzinom z dziećmi bezpiecznie i zdrowo spędzać popołudnia, czynnie wypoczywać i spotykać się. Plac zabaw przyczynił się także do wzrostu atrakcyjności miejscowości pod względem turystycznym. Podniesione zostały walory krajobrazowe oraz atrakcyjność wsi. Pozostałymi zrealizowanymi celami przedsięwzięcia są: upowszechnienie kultury fizycznej i rekreacji, utworzenie bazy rekreacyjnej dla najmłodszych mieszkańców Gminy, stworzenie atrakcyjnej komunikacji placu zabaw z miejscowością, stworzenie warunków do bezpiecznego i przyjemnego spędzania wolnego czasu przez rodziny z dziećmi, integracja dzieci i rodziców z różnych środowisk, nauka poprawnych i akceptowalnych społecznie zachowań poprzez zabawę, nauka szanowania wspólnej własności, poprawa sprawności ruchowej, integracja rodziców poprzez wymianę doświadczeń i prace samopomocowe. Zgodnie z zawartą umową do kosztów kwalifikowanych związanych z jej realizacją, zalicza się także podatek od towarów i usług uiszczony w płatnościach za nabywane usługi. Stowarzyszenie nie jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług. Ubiegając się o refundację poniesionych kosztów Stowarzyszenie będzie zobowiązane do załączenia do wniosku o płatność interpretacji indywidualnej o braku możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie, nie wykonując żadnych czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, może odzyskać uiszczony podatek w związku z wydatkami, które poniosło realizując zadanie wykonane w ramach przedsięwzięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że w związku z realizacją projektu nie prowadzi i nie będzie prowadził działalności opodatkowanej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest podatnikiem VAT czynnym i nie składa deklaracji VAT, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego, zawartego w poniesionych kosztach, zgodnie z zawartą umową z Samorządem Województwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik zarejestrowany jako VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, gdyż - jak wskazało w treści wniosku - nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie będzie związku dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie Stowarzyszenie nie ma możliwości otrzymania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r., o ile wskazane we wniosku środki nie są tymi, o których mowa w rozdziale 5 tego aktu prawnego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl