ITPP2/443-701/08/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-701/08/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2008 r. (data wpływu 8 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2008 r. (data wpływu 16 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "Budowa sieci wodociągowej w miejscowości z modernizacją suw" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2008 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 września 2008 r., o dzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "Budowa sieci wodociągowej w miejscowości z modernizacją suw".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina i Miasto zrealizowała inwestycje pod nazwą "Budowa sieci wodociągowej w miejscowości z modernizacją suw" współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej. Podatek od towarów i usług uznany został za koszt kwalifikowany, czyli podlegający refundacji, gdyż został on faktycznie poniesiony przez beneficjenta, który nie ma możliwości prawnej do jego odzyskania w myśl ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Koszt podatku objęty został refundacją. Inwestycja, w wyniku której wybudowano 3,48 km sieci wodociągowej oraz zmodernizowano dwie stacje uzdatniania wody służy lokalnej społeczności. Stanowi ona mienie Gminy i Miasta w zarządzie Zakładu Usług Komunalnych - jednostki organizacyjnej Gminy, zakładu budżetowego użyteczności publicznej. Za korzystanie z projektu Gmina nie pobiera opłat. Czynności wykonywane przez beneficjenta nie podlegają opodatkowaniu. Wnioskodawca wskazał, że otrzymane środki na realizacje ww. inwestycji nie środkami, o których w § 23 mowa rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie i Miastu przysługuje prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej w miejscowości z modernizacja suw.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aby możliwa była realizacja tego prawa lub prawa do zwrotu podatku, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu.

W omawianym przypadku zrealizowana przez Gminę i inwestycja (budowa sieci wodociągowej wraz z modernizacją stacji uzdatniania wody) nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub prawo do jego zwrotu. Gminie i Miastu nie przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku należnego o podatek naliczony lub do jego zwrotu. Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z przedmiotową inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl