ITPP2/443-70/10/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-70/10/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu 28 stycznia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 12 kwietnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: "Rozszerzenie zakresu świadczonych usług medycznych o trudno dostępne w regionie badanie przezciemieniowe mózgu u niemowląt oraz badania z zastosowaniem Dopplera" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2010 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 12 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: "Rozszerzenie zakresu świadczonych usług medycznych o trudno dostępne w regionie badanie przezciemieniowe mózgu u niemowląt oraz badania z zastosowaniem Dopplera".

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach Specjalistycznej Praktyki Lekarskiej świadczy Pani usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki medycznej, zwolnione od podatku od towarów i usług. Nie jest Pani podatnikiem tego podatku. W związku z prowadzoną działalnością realizuje Pani projekt inwestycyjny pn. "Rozszerzenie zakresu świadczonych usług medycznych o trudno dostępne w regionie badanie przezciemieniowe mózgu u niemowląt oraz badania z zastosowaniem Dopplera" w ramach działania 1.1.9: Inne inwestycje w przedsiębiorstwach - RPO 2007-2013. Nie mogła Pani odliczyć podatku zawartego w cenie związanych z realizacją projektu, nabytych towarów i usług, ponieważ zakupy te nie służyły czynnościom opodatkowanym.

Wskazała Pani, iż na podstawie Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., państwa członkowskie, w tym również Polska, zwalniają m.in. opiekę szpitalną i medyczną oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze. Stosowanie zwolnień od podatku tych czynności jest obligatoryjne.

Podkreśliła Pani, iż zwolnienie od podatku, zgodnie ze stanowiskiem resortu Ministerstwa Finansów, nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów bądź usług, ponieważ takie prawo przysługuje tylko w związku z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji podatek od towarów i usług został w Pani przypadku uznany za wydatek w pełni kwalifikowalny.

Zaznaczyła Pani, iż skoro na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), jednostce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Pani wykonując co do zasady czynności zwolnione od podatku od towarów i usług, tj. usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki medycznej, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85, z wyłączeniem usług weterynaryjnych PKWiU 85.2, w przypadku dokonywania zakupów związanych z takimi usługami, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego. Tym samym nie odliczyła Pani całej kwoty podatku wynikającego z dokonanych w trakcie realizacji projektu zakupów.

Z uwagi na konieczność przedłożenia w Agencji Rozwoju Regionalnego - celem otrzymania dotacji - potwierdzenia w przedmiocie kwalifikowalności podatku od towarów i usług, tj. braku możliwości jego odliczenia, zwróciła się Pani do tut. organu z prośbą o wydanie interpretacji potwierdzającej ww. kwestię.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu z dnia 12 kwietnia 2010 r. zadano następujące pytanie:

Czy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług przeznaczonych na realizację projektu, o którym mowa we wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, iż wykonuje Pani czynności zwolnione od podatku od towarów i usług - usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki medycznej, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85, z wyłączeniem usług weterynaryjnych PKWiU 85.2 - w przypadku dokonywania zakupów związanych z takimi usługami, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). Użycie przez ustawodawcę symbolu "ex" przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż nie jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług. Ubiega się Pani o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, na realizację projektu związanego z prowadzeniem specjalistycznych badań mózgu u niemowląt oraz badań z zastosowaniem Dopplera, służących do wykonywania świadczonych przez Panią usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki medycznej - zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług - dotyczących wykonywania ww. specjalistycznych badań medycznych - na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną (wykonuje Pani czynności zwolnione od podatku od towarów i usług).

Na marginesie należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl