ITPP2/443-70/09/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-70/09/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2009 r. (data wpływu 26 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.), z dnia 23 marca 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r.) oraz z dnia 27 marca 2009 r. (data wpływu 3 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego i odpłatnego przekazania wybudowanej infrastruktury - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 17, 23 i 27 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego i odpłatnego przekazania wybudowanej infrastruktury.

W przedmiotowym wniosku, oraz w pismach stanowiących jego uzupełnienie, został przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia Mieszkaniowa w latach 1989-2000 wybudowała wraz z domami jednorodzinnymi infrastrukturę osiedlową - drogi, ciągi piesze (chodniki) oraz urządziła tereny zielone. Infrastruktura ta powstała ze środków Spółdzielni i położona jest częściowo na gruntach (o pow. 2426 m 2) będących Jej własnością, a częściowo na gruntach (o pow. 125.850 m 2), których jest wieczystym użytkownikiem, a właścicielem Gmina. W związku z budową dróg, ciągów pieszych oraz terenów zielonych Spółdzielni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż nie była zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług. Spółdzielnia finalizuje zadania inwestycyjne, dla których realizacji została powołana. Prawdopodobnie będzie przeprowadzona Jej likwidacja w ciągu najbliższych lat. W tej sytuacji Gminie zostanie nieodpłatnie przekazana część dróg, ciągów pieszych (chodników) i terenów zielonych, które są położone na gruntach będących jej własnością, a odpłatnie ta część infrastruktury, która znajduje się na gruntach Spółdzielni tj. działkach geodezyjnych o numerach 802/2, 802/3, 803/4, 944/1,1005/2, 1106/2, 1107/4, 1112/2 i 1153 wraz z tymi działkami. Po przekazaniu nieodpłatnie Gminie infrastruktury umowa wieczystego użytkowania gruntów zostanie rozwiązana. Ponadto wskazano, że na każdej z ww. działek znajdują się budowle w postaci dróg lub chodników, a od chwili wybudowania infrastruktury nie były dokonane żadne ulepszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od wartości przekazanej nieodpłatnie lub odpłatnie infrastruktury wraz z gruntami, na których jest ona położona, Spółdzielnia zobowiązana będzie naliczyć i odprowadzić podatek od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nieodpłatne przekazanie towarów należących do majątku przedsiębiorstwa na cele związane z jego prowadzeniem nie podlega opodatkowaniu. Zatem przekazanie infrastruktury (dróg, ciągów pieszych i terenów zielonych) spełnia powyższy wymóg, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu. Stanowisko takie zaprezentował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 17 czerwca 2008 r. sygn. akt III/Wa 398/08. Także odpłatne przekazanie gruntów, na które składają się ciągi piesze i ulice stanowiące własność Spółdzielni, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy ust. 2 powołanego artykułu, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług).

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia, to ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym budynki lub budowle są posadowione.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicja pierwszego zasiedlenia została zawarta w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którą jest to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Na podstawie ust. 1 pkt 10a wskazanego artykułu, zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów;

W przedmiotowej sprawie istotne znaczenie ma rozstrzygnięcie, czy przekazanie samej infrastruktury wybudowanej na gruncie obcym i własnym stanowi dostawę towarów, czy świadczenie usług.

Z treści wniosku wynika, że budowa infrastruktury dokonywana była m.in. na gruncie pozostającym w zasobach Gminy, a więc poniesione nakłady stanowiły inwestycję na obcej nieruchomości. Wobec powyższego, w okolicznościach przedmiotowej sprawy, mamy do czynienia nie z dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz ze świadczeniem usługi, która będzie miała charakter nieodpłatny.

Natomiast przekazanie tej części infrastruktury wraz z gruntem, który stanowi własność Spółdzielni, na którym się ona znajduje, stanowi dostawę towarów.

Z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że co do zasady opodatkowaniu podlega jedynie odpłatne świadczenie usług oraz odpłatna dostawa towarów. Zatem usługi świadczone nieodpłatnie - co do zasady - nie podlegają opodatkowaniu, niezależnie od tego, czy nieodpłatność jest istotą danej usługi, czy też usługa została wykonana bez wynagrodzenia.

Równocześnie zauważyć należy, iż niektóre czynności (usługi) o charakterze nieodpłatnym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako czynności zrównane z odpłatnym świadczeniem usług. Jak wynika z art. 8 ust. 2 ustawy, te usługi nieodpłatne objęto zakresem opodatkowania, które nie są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze świadczeniem tych usług.

Zatem nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

* nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

We wniosku Spółdzielnia wskazała, iż infrastruktura położona na gruntach Gminy, przy której budowie nie przysługiwało Jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, będzie przekazana Gminie nieodpłatnie.

W świetle powołanego art. 8 ust. 2 ustawy, ww. nieodpłatne świadczenie usług na rzecz Gminy, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika również, że przekazana zostanie ponadto infrastruktura posadowiona na działkach będących własnością Spółdzielni stanowiąca - jak wskazał Wnioskodawca - budowle, a przekazanie to wraz z gruntami, na którym się znajduje będzie miało charakter odpłatny. Zatem ta czynność przekazania mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zawartym w art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

W tym miejscu należy zauważyć, że przedmiotowe budowle (drogi i chodniki) nie spełniają definicji pierwszego zasiedlenia zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż po wybudowaniu infrastruktury przez Spółdzielnię, nie nastąpiło jej oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi, ponieważ ich użytkownikiem jest Spółdzielnia. W związku z powyższym dostawa ww. infrastruktury nie zostanie objęta zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jednak, z uwagi na fakt, że w stosunku do tych budowli Spółdzielni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak i nie dokonywano ich ulepszeń, dostawa ta wraz z gruntem, na którym budowle te są posadowione będzie korzystała ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a) w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, w świetle przytoczonych regulacji prawnych na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego należy wskazać, że nieodpłatne przekazanie przez Spółdzielnię infrastruktury położonej na gruncie Gminy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast odpłatne przekazanie infrastruktury wraz z działkami będącym własnością Spółdzielni, korzystać będzie ze zwolnienia z podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl