ITPP2/443-699/14/PS - Ustalenie podstawy opodatkowania dotyczącej podatku od towarów i usług w przypadku wniesienia aportem składników majątkowych do spółki z o.o.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-699/14/PS Ustalenie podstawy opodatkowania dotyczącej podatku od towarów i usług w przypadku wniesienia aportem składników majątkowych do spółki z o.o.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania czynności wniesienia aportem składników majątkowych do spółki z o.o. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania czynności wniesienia aportem składników majątkowych do spółki z o.o.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierza wnieść aportem składniki swojego majątku w postaci ruchomości i nieruchomości, będących środkami trwałymi, ujawnionymi w ewidencji środków trwałych, niestanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, do nowo inkorporowanej spółki z o.o. Łączna wartość składników majątkowych stanowiących przedmiot aportu Spółka szacuje na około 1.000.000,00 (słownie jeden milion) zł. Planuje objąć w zamian za aport udziały w nowopowstałym podmiocie, o wartości nominalnej 5.000,00 (słownie pięciu tysięcy) zł. Nadwyżka wniesiona zostanie na kapitał zapasowy nowopowstałego podmiotu, zgodnie z dyspozycją art. 154 § 3 Kodeksu spółek handlowych. W reżimie prawnym ustawy o podatku od towarów i usług wniesienie aportu uważane jest za dostawę towarów i usług, w wyniku czego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Przedmioty aportu nie podlegają zwolnieniu lub wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wartość nominalna objętych udziałów będzie stanowiła podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ant. 29a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie wartość nominalna objętych udziałów. Zgodnie z dyspozycją art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Należy poddać ocenie, czy wartość nominalna udziałów objętych w zamian za aport będzie podstawą opodatkowania. Zagadnienie analogiczne było przedmiotem badania przez Naczelny Sąd Administracyjny, który odmówił podjęcia uchwały dotyczącej podstawy opodatkowania aportu podatkiem od towarów i usług. Tak wynika z postanowienia NSA sygn. I FPS 6/13. Siedmioosobowy skład NSA nie przychylił się do wniosku rzecznika praw obywatelskich w przedmiocie podjęcia uchwały wyjaśniającej, dotyczącej podstawy opodatkowania wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wniosek dotyczył kwestii wyliczania podstawy opodatkowania przy wniesieniu aportu w aktualnym stanie prawnym: wartości nominalnej, czy wartości rynkowej. NSA nie dopatrzył się rozbieżności w orzecznictwie oraz stwierdził, że kwestia ta została jasno uregulowana przez ustawodawcę, a zasady wykładni prawa wskazują, że clara non sunt interpretanda. Jednocześnie NSA w uzasadnieniu wskazał, że w aktualnym stanie prawnym doniosłość zachowuje wyrok NSA z 14 sierpnia 2012 r. (I FSK 1405/11). W wyniku tego orzeczenia ugruntowana została wykładnia, zgodnie z którą wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a więc stanowi - w zależności od przedmiotu aportu - dostawę towaru lub świadczenie usługi (sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 u.p.t.u.), której ekwiwalentem jest objęcie (pozyskanie) określonej w umowie ilości udziałów o określonej wartości nominalnej. W związku z powyższym Spółka przychyla się do ww. interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, że to strony dokonujące czynności cywilnoprawnych określają w zawieranych przez siebie umowach wartość - cenę za którą dokonują transakcji, a nie organ podatkowy. Wobec powyższego analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych, a zwłaszcza kwestii wartości dokonanych transakcji, nie mieści się w ramach postępowania określonego w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Należy bowiem zauważyć, że jedynie właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej jest uprawniony do badania stanu faktycznego danej sprawy w prowadzonym postępowaniu, w tym w zakresie oceny ewentualnej pozorności czynności mających na celu uzyskanie korzyści podatkowych.

Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl