ITPP2/443-697/08/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-697/08/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2008 r. (data wpływu 7 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 17 września i 7 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie niezabudowanej nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 17 września i 7 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie niezabudowanej nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka (podatnik podatku od towarów i usług) specjalizuje się w produkcji i w sprzedaży hurtowej oraz detalicznej mięsa indyczego i jego przetworów. W związku z rozwojem działalności Wnioskodawca w kwietniu bieżącego roku, na podstawie aktu notarialnego, nabył niezabudowaną nieruchomość gruntową (działkę nr 19/4). Działalność prowadzona przez Spółkę w znacznej mierze opodatkowana jest stawkami w wysokości 0%, 3% i 7%. Przedmiotowy teren został zakupiony od zarejestrowanego i czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Transakcja została udokumentowana fakturą VAT, w której wykazano podatek w wysokości 22%. Kontrahent dokonał rozliczenia podatku należnego w deklaracji VAT-7. Przedmiotowa działka została nabyta z zamiarem inwestycyjnym - wybudowania wytwórni pasz na potrzeby własnych ferm oraz współpracujących hodowców. Zakup ten związany jest z podstawową działalnością Spółki i w całości ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z ewidencją gruntów nabyta działka stanowi grunty rolne (klasa IVB i V), a w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym stanowi gospodarstwo rolne. Zgodnie z zaświadczeniem wydanym przez Burmistrza, teren, na którym położona jest działka nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego. Z zapisów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy wynika, że są to tereny przeznaczone pod rozwój. W dniu 10 sierpnia 2005 r., na wniosek Spółki, została wydana decyzja o ustaleniu warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie wytwórni i mieszalni pasz. Po wydaniu decyzji działka nr 19/1 uległa podziałowi, w wyniku którego powstała działka o nr 19/4. W dniu 30 sierpnia 2005 r. została wydana przez Burmistrza kolejna decyzja, na podstawie której dokonano zmiany prawomocnej decyzji z dnia 10 sierpnia 2005 r., w której organ zmieniający wskazał jako inwestora spółkę, od której Wnioskodawca kupił przedmiotową działkę orzekając, że warunki zabudowy dotyczą działki o nr 19/4. W dniu 9 września 2005 r. została wydana na rzecz podmiotu, od którego Spółka nabyła przedmiotową nieruchomość, decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenie na budowę wytwórni pasz na działce nr 19/4. W dniu nabycia przedmiotowa działka, z uwagi na istnienie decyzji o warunkach zabudowy, była terenem przeznaczonym pod: zabudowę produkcyjną związaną z produkcją rolną, urządzenia infrastruktury technicznej i obiekty liniowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze zmianą brzmienia art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług istnieje prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej zakup niezabudowanej nieruchomości gruntowej (działki nr 19/4).

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup przedmiotowej działki, jako że dostawa ta stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, dla której stawka podatku wynosi 22% i tym samym nie ma zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolniona od podatku jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, stąd należy odwołać się w tym zakresie do odpowiednich regulacji. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku takiego planu - w myśl ust. 2 pkt 2 tegoż przepisu - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Ponadto zgodnie z art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego kształtują wraz z innymi przepisami, sposób wykonywania prawa własności nieruchomości. Z kolei stosownie do ust. 2 pkt 1 tego przepisu, każdy ma prawo w granicach określonych ustawą do zagospodarowania terenu do którego ma tytuł prawny zgodnie z warunkami ustalonymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli nie narusza to chronionego prawem interesu publicznego oraz osób trzecich. Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, o przeznaczeniu terenu decyduje decyzja właściwego organu o warunkach zabudowy. Spółka uważa, że zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy, w odniesieniu do tego samego terenu decyzje o warunkach zabudowy można wydać więcej niż jednemu wnioskodawcy doręczając odpis decyzji do wiadomości pozostałym wnioskodawcom. Z kolei na podstawie ust. 5 tego przepisu, organ, który wydał decyzję, o której mowa w art. 59 ust. 1 jest obowiązany za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana do przeniesienia tej decyzji na rzecz innej osoby, jeżeli przyjmuje ona wszystkie warunki zawarte w tej decyzji.

Spółka dokonała zakupu działki nr 19/4 z ustalonymi warunkami zabudowy. Decyzja o warunkach zabudowy jest decyzją bezterminową i wygasa w przypadkach określonych w art. 65 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zatem przedmiotowa decyzja o warunkach zabudowy ma moc obowiązującą i to ona determinuje sposób wykorzystania terenu. Według Spółki zakupioną działkę należy uznać za przeznaczoną pod zabudowę. Reasumując Spółka wskazuje, że dostawa przedmiotowej działki przeznaczonej pod zabudowę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji powyższego Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień zawartych w art. 88 ust. 3a pkt 2 powołanej ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Od podatku od towarów i usług - w odniesieniu do gruntów - zwolniona jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczonych pod zabudowę (art. 43 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy).

Biorąc pod uwagę treść powołanej wyżej normy prawnej, dostawa na rzecz Spółki, działki przeznaczonej pod zabudowę produkcyjną związaną z produkcją rolną, urządzenia infrastruktury technicznej i obiekty liniowe, jest dostawą towarów, która nie może korzystać z powyższego zwolnienia, a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Z treści wniosku wynika, że Spółka jest podatnikiem podatku od towarów usług i otrzymała fakturę VAT z tytułu kupna przedmiotowej niezabudowanej nieruchomości gruntowej. Nabyta działka wykorzystana będzie do budowy wytwórni pasz, która jest związana ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. Wobec powyższego zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1.

W oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny i powołane przepisy należy stwierdzić, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej nabycie przedmiotowej działki w zakresie, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie zachodzą inne ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl