ITPP2/443-695b/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-695b/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania polegającego na zakupie 48 sztuk autobusów, które zostaną oddane w nieodpłatne użytkowanie miejskim spółkom komunalnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania polegającego na zakupie 48 sztuk autobusów, które zostaną oddane w nieodpłatne użytkowanie miejskim spółkom komunalnym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonego przez Miasto projektu pn. "Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta - Etap II", dofinansowywanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013, Osi priorytetowej III Wojewódzkie Ośrodki Wzrostu, Działania 111.1 Systemy Miejskiego Transportu Zbiorowego, zakłada się m.in. realizację zadania polegającego na zakupie 48 sztuk taboru autobusowego (w tym 24 sztuk jednoczłonowych i 24 sztuk dwuczłonowych).

W ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług Miasto dokonuje sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Wobec powyższego - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku o towarów i usług - istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług ze względu na związek inwestycji polegającej na zakupie ww. autobusów ze sprzedażą opodatkowaną dotyczącą sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.

W odniesieniu do przedstawionego wyżej zadania pierwotnie zakładano przekazanie za wynagrodzeniem zakupionego taboru operatorowi wybranemu w drodze przetargu nieograniczonego. Jednakże obecnie Miasto rozważa możliwość przekazania nabytych pojazdów w nieodpłatne użytkowanie miejskim spółkom komunalnym, przy czym tabor pozostanie własnością Miasta. Przekazanie taboru w nieodpłatne użytkowanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na podstawie zapisu art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, Miasto realizując projekt i przekazując wytworzony w wyniku jego realizacji majątek do bezpłatnego użytkowania, wykonuje zadania własne gminy, tj. zaspakaja zbiorowe potrzeby wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Spółki, o których mowa wyżej, mają status podmiotów wewnętrznych, którym Miasto przekazało zadania dotyczące zaspokajania potrzeb mieszkańców w zakresie transportu zbiorowego. Mając powyższe na uwadze przekazanie majątku w nieodpłatne użytkowanie spółkom komunalnym należy traktować jako nieodpłatne świadczenie usług związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, które zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu.

Wnioskodawca zaznaczył, iż w stosunku do pierwotnych założeń, zmieniona zostaje jedynie forma przekazania taboru, natomiast związek inwestycji polegającej na zakupie autobusów z czynnościami opodatkowanymi w zakresie sprzedaży biletów komunikacji miejskiej pozostaje bez zmian.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zadania "Zakup 48 sztuk taboru autobusowego (w tym 24 sztuk jednoczłonowych i 24 sztuk dwuczłonowych)" istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, przy założeniu przekazania zakupionego taboru w nieodpłatne użytkowanie miejskim spółkom komunalnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W ocenie Urzędu, istnieje możliwość odzyskania podatku określonego w otrzymanych fakturach z tytułu nabycia przedmiotowego taboru ze względu na związek inwestycji polegającej na zakupie tych autobusów z czynnościami opodatkowanymi w zakresie sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Na prawo do odliczenia nie ma wpływu forma przekazania autobusów spółkom komunalnym oraz fakt, iż nieodpłatne przekazanie taboru miejskim spółkom komunalnym nie będzie objęte podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Zatem, gdy zakupione towary i usługi są wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych jak i czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi, to prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie w zakresie, w jakim związane są z pierwszym z powyższych rodzajów czynności.

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Miasto zrealizuje zadanie polegające na zakupie 48 sztuk taboru autobusowego (w tym 24 sztuk jednoczłonowych i 24 sztuk dwuczłonowych). Po wykonaniu zadania planowane jest przekazanie zakupionego taboru w nieodpłatne użytkowanie miejskim spółkom komunalnym, przy czym tabor pozostanie własnością Miasta. Ww. spółki komunalne mają status podmiotów wewnętrznych, którym Miasto powierzyło wykonywanie zadań dotyczących zaspokajania potrzeb mieszkańców w zakresie transportu zbiorowego.

Stosownie do zapisu art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. W art. 8 ust. 2 ustawy wskazano, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Analiza powyższych zapisów prowadzi do wniosku, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, oraz

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

We wniosku wskazano, że planowana czynność oddania zakupionego taboru w nieodpłatne użytkowanie spółkom komunalnym będzie się odbywać w związku z wykonywanymi przez Miasto, we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, zadaniami publicznymi obejmującymi sprawy lokalnego transportu zbiorowego. Wobec powyższego brak jest podstaw do traktowania tej czynności jako odpłatnego świadczenia usług, podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie Strona zaznaczyła, że skoro będzie osiągać obrót z tytułu sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, to wystąpi związek planowanej inwestycji z czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w związku z realizacją zadania polegającego na zakupie 48 sztuk autobusów, które zostaną oddane w nieodpłatne użytkowanie miejskim spółkom komunalnym, Miastu przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturach dokumentujących nabycie tych autobusów, o ile - jak wynika z treści złożonego wniosku-poniesione w ramach realizowanego zadania wydatki związane będą ze sprzedażą biletów komunikacji miejskiej przez Miasto, pod warunkiem, że nie wystąpi żadna z okoliczności wyłączających to prawo, określonych w art. 88 ustawy.

Jednocześnie wskazuje się, że kwestię dotyczącą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania "Zakup 48 sztuk taboru autobusowego (w tym 24 sztuk jednoczłonowych i 24 sztuk dwuczłonowych)" przy założeniu oddania nabytego taboru do używania na podstawie umowy dzierżawy miejskim spółkom komunalnym rozstrzygnięto w interpretacji znak ITPP2/423-695a/09/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl