ITPP2/443-694/10/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-694/10/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 9 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, według proporcji wynoszącej 97%, w związku z realizacją projektu pn. "Międzypokoleniowy turniej tradycji, kultury i dziedzictwa regionalnego" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2010 r. wpłynął wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, według proporcji wynoszącej 97%, w związku z realizacją projektu pn. "Międzypokoleniowy turniej tradycji, kultury i dziedzictwa regionalnego".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dom Kultury uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.1.3. Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, w zakresie małych projektów - tytuł operacji "Międzypokoleniowy turniej tradycji, kultury i dziedzictwa regionalnego". Celem projektu jest prezentacja i popularyzowanie dorobku kulturowego środowisk wiejskich, regionalnych obrzędów, w tym przyśpiewek, tańców, potraw regionalnych, prezentacja rękodzieła lokalnych artystów ludowych. Planowane w operacji działania pozwolą odkryć zapomnianą lokalną tradycję, zainspirują współmieszkańców do przejęcia odpowiedzialności za miejsce, w którym żyją, stworzą przestrzeń obywatelskiej aktywności. Operacja przyczyni się do promowania lokalnej twórczości, dziedzictwa kulturowego, wzmocni międzypokoleniową integrację mieszkańców, wzmocni tożsamość regionu. Operacja w sposób znaczący wpłynie na wzmocnienie procesu aktywizacji mieszkańców, kreowanie postaw liderskich, poprawę samoorganizacji i zarządzania na poziomie lokalnym. Projekt realizowany jest w terminie od 3 marca do 30 września 2010 r. Polega m.in. na organizacji całodniowej imprezy plenerowej, podczas której współzawodniczyć będą ze sobą wszystkie sołectwa położone na terenie Gminy. Projekt obejmuje koszty: wynajmu sceny wraz z nagłośnieniem, zadaszeniem i oświetleniem, zakupu energii elektrycznej, banerów i plakatów reklamowych, namiotu plenerowego, materiałów papierniczych i biurowych, nagród rzeczowych dla zwycięzców i uczestników turnieju sołeckiego, zakupu rekwizytów do przeprowadzenia turnieju sołectw, usług wykonania pucharów i grawertonów dla uczestników i zwycięzców turnieju, usługi notarialnego potwierdzenia dokumentów będących załącznikami do wniosku o przyznanie pomocy. Wszelkie koszty związane z realizacją zadania ponosi Dom Kultury, który nie uzyska żadnych przychodów z tytułu jego realizacji. Dom Kultury jest podatnikiem podatku od towarów i usług, osiąga dochody opodatkowane i zwolnione od podatku, dlatego też podatek naliczony w 2010 r., rozliczany jest na zasadzie proporcji wynoszącej 97%. Projekt realizowany jest w 1 etapie, który kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej - Urzędu Marszałkowskiego Województwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poniesiony przez Dom Kultury koszt podatku od towarów i usług może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony.

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego według proporcji w wysokości 97%, ustalonej na rok 2010.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że przedmiotowe prawo, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony wynika z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2 tego artykułu).

W przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności (np. opodatkowanej lub niepodlegającej opodatkowaniu), podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie tego zakupu, w pełnym zakresie lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi.

W sytuacji, gdy dokonywane zakupy służą wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (mogą to być zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione) oraz do czynności niepodlegających podatkowi, mając na uwadze regulacje zawarte w powołanych wyżej art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy, w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, podatnik powinien przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony, wynikający z faktur zakupu, poszczególnym kategoriom działalności opodatkowanej, w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wyboru tego klucza powinien dokonać sam podatnik uwzględniając, np. specyfikę i indywidualne cechy działalności. Warunkiem wyboru właściwej metody jest odzwierciedlanie rzeczywistych wartości dotyczących danej części działalności jednostki.

Dodać należy, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Dom Kultury, będący podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie realizował projekt dofinansowany ze środków unijnych, mający na celu prezentowanie dorobku kulturowego środowisk wiejskich. Projekt będzie realizowany w okresie od 3 marca do 30 września 2010 r. W ramach jego realizacji zostanie m.in. zorganizowana całodniowa impreza plenerowa, w której uczestniczyć będą wszystkie sołectwa z terenu Gminy. W związku z tym ponoszone będą m.in. koszty wynajmu sceny wraz z nagłośnieniem, zadaszeniem i oświetleniem, zakupu banerów reklamowych, namiotu plenerowego, artykułów papierniczych i biurowych, nagród rzeczowych, itp. Z tytułu realizacji zadania Dom Kultury nie uzyska żadnych przychodów. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Jednostka osiąga obroty zarówno opodatkowane, jak i zwolnione od podatku, a podatek naliczony rozlicza według proporcji ustalonej na postawie obrotów za ubiegły rok, która wynosi 97%.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż zakupione towary i usługi dokonane w związku z realizowanym projektem, nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, gdyż - jak wskazano we wniosku - nie będzie on przynosił żadnego przychodu. W związku z tym, że nie jest spełniona podstawowa przesłanka, wynikająca z art. 86 ust. 1 uprawniająca do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Domowi Kultury nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Jednocześnie wskazać należy, iż proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 1 i 2, stosuje się wyłącznie w sytuacji, gdy nie jest możliwe przyporządkowanie poszczególnych zakupów tylko do jednego rodzaju czynności (np. wyłącznie czynności opodatkowanych, tylko do czynności niepodlegającymi opodatkowaniu). Wobec tego, w przypadku realizacji przedmiotowego projektu, proporcja ustalona na podstawie obrotów za rok 2009 w wysokości 97% - wbrew stanowisku Domu Kultury - nie będzie miała zastosowania, gdyż treść wniosku wskazuje, że dokonane zakupy, w tym przypadku są związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl