ITPP2/443-68A/08/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-68A/08/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego związanego z otrzymaniem bonusu, rabatu retrospektywnego (premii pieniężnej) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku podatkowego związanego z otrzymaniem bonusu, rabatu retrospektywnego (premii pieniężnej).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest handel detaliczny. Aby prowadzić działalność w tym zakresie, Spółka zawarła z kontrahentami (dostawcami towarów) umowy handlowe zawierające między innymi element motywacyjny, zachęcający do dalszej współpracy. Mianowicie w umowach tych zawarto postanowienie, że Spółka po osiągnięciu odpowiedniego poziomu obrotów w określonym czasie, tj. w miesiącu, kwartale, półroczu lub roku, otrzyma od kontrahenta bonus, rabat retrospektywny (premię pieniężną). Nadmieniono, że określenie bonus i rabat retrospektywny mają taką samą treść ekonomiczną i są jednakowo traktowane jako premia pieniężna. Wysokość bonusu, rabatu retrospektywnego (premii pieniężnej) jest ustalona procentowo i jest "ruchoma", uzależniona od wartości zakupionych przez Spółkę towarów u kontrahenta. Bonus, rabat retrospektywny (premia pieniężna) nie jest związany z konkretną dostawą towarów dokonaną przez kontrahenta na rzecz Spółki, lecz jest wynikiem wszystkich dostaw towarów dokonanych w danym okresie, tj. w miesiącu, kwartale, półroczu lub roku. Bonus, rabat retrospektywny (premia pieniężna) naliczany jest miesięcznie, kwartalnie, półrocznie lub rocznie w zależności od warunków umowy zawartej z kontrahentem. Dotychczas, w wyżej opisanej sytuacji, Spółka wystawiała faktury VAT uznając, że świadczy usługę na rzecz dostawcy, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, mając na względzie interpretację Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026. Aktualnie Spółka ma wątpliwości czy postępuje właściwie. Wskazano, że niejasności z tym związane wynikają z wydanych w przedmiotowej sprawie wyroków Sądów Administracyjnych (wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06 oraz wyrok WSA z dnia 22 maja 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4080/06), interpretacji organów skarbowych jakie pojawiły się po wydaniu powyższych wyroków, np. dwa postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie z dnia 17 sierpnia 2007 r. sygn. US.PP/443-26/07 i US.PP/443-35/07, postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chrzanowie z dnia 7 września 2007 r. sygn. OR/415-24/07, decyzja Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 września 2007 r. sygn. 1401/PH-I/4407/14/07/KO. Wyjaśniono także, iż sytuacja skomplikowała się w związku ze zmianą art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy. Stąd też kontrahenci odmawiają przyjęcia faktur dokumentujących należne Spółce bonusy, rabaty retrospektywne (premie pieniężne) i oczekują ich rozliczenia w formie not księgowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym otrzymanie bonusu, rabatu retrospektywnego (premii pieniężnej) rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w stanie faktycznym, otrzymanie bonusu, rabatu retrospektywnego (premii pieniężnej) od kontrahenta nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Tym samym, właściwym dowodem dokumentującym otrzymany bonus, rabat retrospektywny (premię pieniężną) jest nota księgowa (obciążeniowa wystawiona przez Spółkę dla kontrahenta lub uznaniowa wystawiona przez kontrahenta dla Spółki).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 4 wskazanej ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zgodnie z którym, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W sytuacji zatem, gdy wypłacona gratyfikacja (bonus, premia pieniężna, bonus retro) jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia pieniężna wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Z kolei w przypadku, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą (transakcją), należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca po osiągnięciu odpowiedniego poziomu obrotów w określonym czasie (miesiącu, kwartale, półroczu lub roku) otrzymuje od kontrahenta bonus, rabat retrospektywny (premię pieniężną). Wysokość tych gratyfikacji ustalona jest procentowo i uzależniona jest od wartości zakupionych przez Wnioskodawcę towarów u kontrahenta. Ponadto jak wskazuje Wnioskodawca bonus, rabat retrospektywny (premia pieniężna) nie jest związany z konkretną dostawą towarów, lecz jest wynikiem wszystkich dostaw dokonanych w danym okresie (miesiącu, kwartale, półroczu lub roku). Stąd też bonus, rabat retrospektywny (premia pieniężna) nie ma wpływu na cenę nabywanego towaru, a więc nie można go potraktować jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Zwrócić należy także uwagę na charakter wskazanych gratyfikacji jako wynagrodzenia za podjęcie starań w celu zwiększenia sprzedaży towarów dostarczanych przez kontrahenta dającego rabat, bonus retrospektywny (premię pieniężną), bowiem z prowizyjnego charakteru wynagrodzenia wynika, że jest ona uzależniona od zachowania Wnioskodawcy - bonus, rabat retrospektywny (premia pieniężna) otrzymywany jest po osiągnięciu określonego pułapu obrotów.

Oznacza to, że Wnioskodawca świadczy na rzecz Spółki odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, a więc dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy.

Reasumując w świetle przytoczonych regulacji prawnych otrzymane, przez Wnioskodawcę gratyfikacje w postaci bonusu, rabatu retrospektywnego (premii pieniężnej) są czynnością skutkującą powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Końcowo wskazać należy, iż pismo Ministra Finansów Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, które zostało wydane jako interpretacja w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) nie uległo zmianie i nadal obowiązuje.

Natomiast powołane we wniosku orzeczenia sądów administracyjnych jak i postanowienia oraz decyzje organów podatkowych są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl