ITPP2/443-688/11/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-688/11/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 17 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia od podatku świadczonych usług szkolenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2011 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia od podatku świadczonych usług szkolenia.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

W ramach działalności gospodarczej Stowarzyszenie prowadzi szkolenia zarówno w związku z realizacją projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jak i poza tymi projektami, dla instytucji Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, Ośrodka Pomocy Społecznej, Urzędów Gmin, osób prawnych (fundacji, stowarzyszeń, spółek), firm prywatnych, osób fizycznych (w tym zagrożonych wykluczeniem społecznym). Stowarzyszenie zostało wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta oraz posiada status instytucji szkoleniowej. W ramach oferowanych szkoleń znajdują się następujące szkolenia i kursy:

* dla dorosłych dzieci alkoholików,

* "Zatrzymać Przemoc" - praca z ofiarami przemocy,

* profilaktyka zachowań społecznych,

* pierwszej pomocy,

* trening zastępowania agresji,

* dla rodziców dzieci niepełnosprawnych,

* dla osób mających trudności opiekuńczo-wychowawcze,

* zajęcia z rodzinami wymagającymi wsparcia asystentów rodzinnych,

* warsztaty pedagogiczno-psychologiczne,

* dla osób bezdomnych,

* dla samotnych matek,

* interpersonaly,

* aktywnego poruszania się po rynku pracy,

* umiejętności społecznych,

* warsztaty edukacji zdrowotnej,

* program aktywności lokalnej,

* dotyczący funkcjonowania organizacji pozarządowych,

* prawa jazdy kat. B,

* zawodowe dla młodzieży,

* pielęgnacja terenów zielonych,

* podstawowe umiejętności remontowo-budowlane,

* dla przedsiębiorczych,

* warsztaty z gospodarowania własnym budżetem,

* edukacyjne: gastronomiczno-hotelarskie,

* budowlane: brukarsko-płytkarski,

* kasjer-sprzedawca,

* opiekun osoby starszej i niepełnosprawnej,

* pracownik porządkowy,

* nabywania praktycznych umiejętności określonego zawodu

i inne w zależności od popytu na rynku.

Stowarzyszenie dostosowuje katalog szkoleń w zależności od zgłaszanych potrzeb i postępowań o udzielenie zamówień publicznych, w których składa swoje oferty. Do dnia kiedy weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), Stowarzyszenie korzystało ze zwolnienia wynikającego z załącznika nr 4 do ustawy, który zawierał wykaz usług zwolnionych od podatku i w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80). Obecnie po dodaniu do art. 43 ustawy punktów 26-29 sytuacja uległa zmianie i budzi liczne wątpliwości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dodany ustawą zmieniającą w art. 43 w ust. 1 pkt 26 i/lub 29 zwalnia usługi szkoleniowe świadczone przez Stowarzyszenie.

2.

Czy w przypadku zwolnienia przewidzianego w punkcie 26 konieczne jest równoczesne kształcenie i wychowanie.

3.

Czy w przypadku finansowania szkoleń ze środków publicznych należy odbierać oświadczenie, które będzie dokumentować pochodzenie środków, z których finansowane są szkolenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie zastosowanie mają przepisy art. 43 ust. 1 zarówno pkt 26 jak i 29, ponieważ Stowarzyszenie jest niepubliczną placówką oświatową kształcenia ustawicznego, działającą na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz na podstawie innych obowiązujących przepisów prawa i statutu. Podniosło, iż w przeważającej większości zleceniodawcami szkoleń i kursów świadczonych przez Stowarzyszenie są jednostki sektora finansów publicznych, które są dysponentem środków publicznych. W ocenie Stowarzyszenia dla celów dowodowych właściwe byłoby odbieranie odpowiedniego oświadczenia przez nabywającego usługi szkoleniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ust. 1 pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

* oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.)., państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Analizując regulację zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług w zakresie kształcenia, jest spełnienie oprócz przesłanki przedmiotowej także przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką (bez względu na to, czy ma ona charakter publiczny, czy niepubliczny) objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tekst jedn. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Na podstawie art. 82 ust. 1 tej ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z treści wniosku wynika, iż Stowarzyszenie jest jednostką wpisaną do rejestru szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta. W ramach działalności gospodarczej prowadzi szkolenia finansowane ze środków Unii Europejskiej, jak i poza projektami, m.in. dla: Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, Ośrodka Pomocy Społecznej, Urzędów Gmin, fundacji, spółek, firm prywatnych, osób fizycznych. W ramach oferowanych szkoleń znajdują się następujące szkolenia i kursy: dla dorosłych dzieci alkoholików, "Zatrzymać Przemoc" - praca z ofiarami przemocy, profilaktyka zachowań społecznych, pierwszej pomocy, trening zastępowania agresji, dla rodziców dzieci niepełnosprawnych, dla osób mających trudności opiekuńczo-wychowawcze, zajęcia z rodzinami wymagającymi wsparcia asystentów rodzinnych, warsztaty pedagogiczno-psychologiczne, dla osób bezdomnych, dla samotnych matek, interpersonalny, aktywnego poruszania się po rynku pracy, umiejętności społecznych, warsztaty edukacji zdrowotnej, program aktywności lokalnej, dotyczący funkcjonowania organizacji pozarządowych, prawa jazdy kat. B, zawodowe dla młodzieży, pielęgnacja terenów zielonych, podstawowe umiejętności remontowo-budowlane, dla przedsiębiorczych, warsztaty z gospodarowania własnym budżetem, edukacyjne: gastronomiczno-hotelarskie, budowlane (brukarsko-płytkarski), kasjer-sprzedawca, opiekun osoby starszej i niepełnosprawnej, pracownik porządkowy, nabywania praktycznych umiejętności określonego zawodu i inne w zależności od popytu na rynku.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w związku tym, iż usługi szkoleniowe są wykonywane przez placówkę kształcenia ustawicznego będącą jednostką objętą systemem oświaty, wpisaną do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, spełnione zostają przesłanki wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem świadczenie przez Stowarzyszenie przedmiotowych usług - na podstawie ww. przepisu - korzysta ze zwolnienia od podatku. Bez znaczenia dla sprawy pozostaje fakt, z jakich środków są finansowane ww. kursy (publicznych czy prywatnych). Istotne w sprawie jest bowiem, że Stowarzyszenie realizuje ww. kursy jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia.

Wobec faktu, iż Stowarzyszenie przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wskazało, iż świadczenie przedmiotowych usług szkoleniowych podlega również zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy, jakkolwiek potwierdzając, iż korzystają one ze zwolnienia, z uwagi na powołanie błędnej podstawy prawnej, uznano je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszcz, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl