ITPP2/443-67E/08/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-67E/08/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółdzielnię we wniosku z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu 25 stycznia 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 28 marca 2008 r. (data wpływu 31 marca 2008 r.) oraz z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu 18 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku podstawy opodatkowania podatkiem czynności przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego i lokalu o innym przeznaczeniu w prawo odrębnej własności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku podstawy opodatkowania podatkiem przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego i lokalu o innym przeznaczeniu w prawo odrębnej własności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia Mieszkaniowa zawiera po 1 stycznia 2008 r. umowy o przekształcenie spółdzielczych własnościowych praw do lokali w prawo odrębnej własności. W związku z tym, że ustawa nie reguluje zasad przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, jak też lokalu o innym przeznaczeniu nie ma znaczenia, w jakiej dacie czy przed 1 maja 2004 r. czy też po 1 maja 2005 r. zostały zawarte umowy o ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do ww. lokali. Umowy o ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokali były zawsze zawierane po wniesieniu wymaganego wkładu budowlanego. Spółdzielnia w każdym przypadku odprowadzała do Urzędu Skarbowego należny podatek od towarów i usług w wysokości 7% od lokali mieszkalnych i 22% od lokali o innym przeznaczeniu. Wskazano, iż są to lokale własnościowe pierwszy raz zasiedlone przed dniem 1 maja 2004 r. jak i po tym dniu. W budynkach zasiedlonych po 1 maja 2004 r. są również wybudowane garaże. Wkłady członkowskie zostały wniesione do Spółdzielni do dnia, jak i po dniu 30 kwietnia 2004 r., a zasiedlone do 30 listopada 2004 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy przekształceniu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego i lokalu o innym przeznaczeniu w prawo odrębnej własności w przypadku, gdy nie wystąpi różnica miedzy wartością rynkową a wartością zwaloryzowanego wkładu budowanego - nie wystąpi podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z tym, że przy przekształceniu spółdzielczych własnościowych praw do lokali mieszkalnych i lokali o innym przeznaczeniu nie występują różnice między wartością rynkową a wartością zwaloryzowanego wkładu budowlanego - tym samym nie występuje podstawa do opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Przepis art. 29 ust. 6 i 7 ustawy, wskazuje, iż w przypadku czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy, jako kwotę należną, o której mowa w ust. 1, przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Do wniesienia wkładu w formie innej niż pieniężna przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio. W przypadku gdy część wkładu budowlanego lub mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię mieszkaniową kredytu na sfinansowanie kosztów budowy, podstawę opodatkowania powiększa się o kwotę kredytu, w części przypadającej na dany lokal. Do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 6, wlicza się również inne opłaty wnoszone przez członków spółdzielni, które nie są wkładami budowlanymi lub mieszkaniowymi, wynikające z uczestniczenia członków spółdzielni w zobowiązaniach spółdzielni związanych z budową lub wynikające z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy - zgodnie z postanowieniami statutu.

Przepis art. 19 ust. 13 pkt 10 lit. a) wskazuje, iż w przypadku czynności ustanowienia na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego lub ustanowienia na rzecz członka spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lub ustanowienia na rzecz członka odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, lub przeniesienia własności lokalu w rozumieniu przepisów o spółdzielniach mieszkaniowych - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części wkładu budowlanego lub mieszkaniowego, nie później jednak niż z chwilą ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego lub ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lub przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, lub wydania albo przeniesienia własności lokalu lub własności domów jednorodzinnych.

Z przedstawionego opisu wynika, iż po dniu 1 stycznia 2008 r. nastąpi przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokali mieszkalnych i lokali o innym przeznaczeniu w odrębną własność. Wymagane wkłady budowlane członkowie wnosili przed dniem 1 maja 2004 r. jak i po tej dacie, zawsze jednak przed podpisaniem umowy o ustanowieniu spółdzielczego własnościowego prawa do lokali. Spółdzielnia w każdym przypadku odprowadzała należny podatek w wysokości 7 i 22%.

W świetle przedstawionych okoliczności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części wkładu budowlanego. Zatem w sytuacji, gdy całość należnego wkładu budowlanego została uregulowana przed ustanowieniem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu (członek wniósł cały wkład budowlany), ustanowienie po dniu 1 stycznia 2008 r. odrębnej własności lokalu mieszkalnego nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego.

Zatem w przypadku przedmiotowych lokali (mieszkalnych i użytkowych) przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa w prawo odrębnej własności z uwagi na brak podstawy opodatkowania (jeśli w wyniku ostatecznego rozliczenia nie wystąpi niedopłata wniesionego wkładu) - co do zasady nie wystąpi konieczność naliczenia podatku od towarów i usług.

Jednakże z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca wskazał, iż nie wystąpi różnica miedzy wartością rynkową a wartością zwaloryzowanego wkładu budowanego (art. 29 ust. 8 ma zastosowanie w odniesieniu do spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego) - co stanowi podstawę do uznania, iż nie wystąpi podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług - stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie błędnie wskazano na ww. przepis, a tym samym na podstawę opodatkowania, gdyż w tej sytuacji ma zastosowanie przepis art. 29 ust. 6 i 7 w powiązaniu z art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy, który wskazuje, że jako kwotę należną (stanowiącą podstawę opodatkowania) przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę należnego podatku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl