ITPP2/443-67C/08/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-67C/08/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółdzielnię we wniosku z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu 25 stycznia 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 28 marca 2008 r. (data wpływu 31 marca 2008 r.) oraz z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu 18 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem czynności przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem czynności przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia Mieszkaniowa zawiera po 1 stycznia 2008 r. (kolejne) umowy o przekształcenie spółdzielczych lokatorskich praw do lokali w prawo odrębnej własności. Wszystkie lokale mieszkalne zostały zasiedlone oraz ustanowiono spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu po raz pierwszy przed 1 maja 2004 r. Wskazano następujące zdarzenia przyszłe:

* zamiany mieszkań lokatorskich dokonywane są pomiędzy członkami Spółdzielni. Przed 1 maja 2004 r. Spółdzielnia zawarła z członkami umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. Członkowie ci dokonali zamiany mieszkań lokatorskich po dniu 1 maja 2004 r.

* zamiany mieszkań lokatorskich dokonywane są pomiędzy członkami Spółdzielni. Członkowie Spółdzielni dokonują zamiany mieszkań lokatorskich po dniu 1 maja 2004 r., w przypadku gdy jeden członek miał zawartą umowę przed 1 maja 2004 r. a drugi członek po 1 maja 2004 r.

* zamiany mieszkań lokatorskich dokonywane są pomiędzy członkami z osobami spoza Spółdzielni. Członek spółdzielni, z którym zawarto umowę o ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu przed 1 maja 2004 r. dokonuje zamiany z osobą posiadającą mieszkanie w zasobach miejskich. Osoba ta została przyjęta na członka Spółdzielni po dniu 1 maja 2004 r. i obecnie złożyła wniosek o przekształcenie tego mieszkania w odrębną własność.

* zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych art. 13 ust. 1 i art. 14 ust. 1 w przypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego roszczenie o przyjęcie do Spółdzielni i zawarcie umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego przysługuje małżonkowi, dzieciom i innym osobom bliskim. Umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego zostały zawarte z rodzicami przed dniem 1 maja 2004 r., a wygasły po 1 maja 2004 r. Prawo do tego mieszkania nabyły dzieci, a umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego zostały zawarte z nimi po dniu 1 maja 2004 r. Dzieci wystąpiły o ustanowienie odrębnej własności do tych mieszkań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przekształceniem spółdzielczych lokatorskich praw do lokali w prawo odrębnej własności biorąc pod uwagę art. 43 ust. 1 pkt 2 mówiący o towarach używanych (budynki wybudowane przed 1993 r.) członkowie nie powinni płacić podatku w wysokości 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, traktując te lokale mieszkalne jako towar używany, członkowie nie powinni płacić podatku - nie podlega podatkowi od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Tak więc w myśl tego przepisu, przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności zostało zrównane dla celów podatkowych z prawem do rozporządzania tym lokalem jak właściciel. W związku z tym przeniesienie ww. praw należy traktować jako dostawę towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy, jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Natomiast z treści przepisu art. 153 ust. 2 ustawy wynika, iż przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed 1 maja 2004 r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż pierwsze zasiedlenie mieszkania i pierwsze ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu miało miejsce przed 1 maja 2004 r. Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie pozostaje kwestia ponownego ustanowienia po 1 maja 2004 r. spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego.

Odnosząc się do zastosowania przez Wnioskodawcę przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazać należy, iż przepis ten zwalnia od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących, przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Ponieważ jak wyżej wykazano w przedmiotowych budynkach pierwsze zasiedlenie mieszkania i pierwsze ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu miało miejsce przed 1 maja 2004 r. - zatem Spółdzielnia błędnie wskazała, iż przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności nie podlega podatkowi na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie przepis art. 153 ust. 2. Ponadto tutejszy organ wskazuje, iż art. 43 dotyczy zwolnienia przedmiotowego a nie jak wskazał Wnioskodawca "nie podlega podatkowi VAT", tj. wyłączenia z ustawy.

Zatem uwzględniając powyższe przepisy w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., to jego przekształcenie, o którym mowa w art. 29 ust. 8 w prawo odrębnej własności, nie będzie podlegało przepisom ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl