ITPP2/443-679/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-679/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego i budżetu państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego i budżetu państwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Lokalna Grupa Działania (LGD) ubiega się o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Celem ogólnym projektu objętego obszarem LGD i Lokalnej Strategii Rozwoju, będzie tworzenie warunków do rozwoju małej przedsiębiorczości, wspierania oddolnych inicjatyw społecznych, integracji lokalnej, ochrony i promocji dziedzictwa historycznego i kultywowania tradycji.

Planowana dotacja służyć będzie sfinansowaniu tzw. wydatków kwalifikowanych, która zgodnie z zestawieniem finansowo-rzeczowym do wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 4.3.1. - Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja, obejmuje funkcjonowanie biura LGD (koszty administracyjne oraz wynagrodzenie pracowników biura), badania nad obszarem objętym LSR, informowanie o obszarze działania LGD (w tym organizacja spotkań informacyjnych, wydawanie folderów promujących obszar, itp.), wydarzenia o charakterze promocyjnym lub kulturalnym związane z obszarem objętym LSR, szkolenia pracowników, członków zarządu oraz rady albo innego organu LGD. Część wydatków kwalifikowanych np. zakup artykułów biurowych, druku folderów, zakup wyposażenia biurowego, itd. objęta jest podatkiem od towarów i usług. Planowane całkowite koszty realizacji zadań na okres wdrażania LSR na lata 2011-2015 w ramach działania 4.3.1. wynosić będą 653.793,69 zł. Zgodnie z planem finansowym projektu przewidziano 18 etapów (kwartałów) realizacji zadań, w których kwota kosztów kwalifikowanych przedstawia się następująco:

* rok 2011 - 172.561,90 zł; rok 2012 - 145.000,00 zł; rok 2013 - 137.782,79 zł; rok 2014 - 130.000,00 zł; rok 2015 - 68.449,00 zł.

LGD jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych, o celach niezarobkowych, działającym na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, mającym na celu także podtrzymywanie tradycji i tożsamości kulturowej obszaru działania, ochronę dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, wspomaganie rozwoju przedsiębiorczości i potencjału sektora pozarządowego, promocję obszarów wiejskich i promowanie produktów lokalnych. Poza działalnością statutową nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów. W ramach realizacji projektu, czy też innych działań statutowych, nie będzie prowadzona sprzedaż towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środku z budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 LGD przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego treść art. 15 ust. 1 i 2, art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wskazał, że nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i nie figuruje i nie figurowało w ewidencji tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, że LGD nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji tego podatku. Zamierza ubiegać się o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W związku z realizacją projektu poniesie wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem biura (koszty administracyjne oraz koszt wynagrodzenia pracowników biura), koszty związane z: badaniem nad obszarem objętym LSR, informowaniem o obszarze działania LGD (w tym organizacją spotkań informacyjnych, wydawaniem folderów promujących obszar, itp.), wydarzeniami o charakterze promocyjnym lub kulturalnym związane z obszarem objętym LSR, szkoleniami pracowników, członków zarządu oraz rady albo innego organu. Realizacja projektu nie będzie miała związku ze sprzedażą towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że LGD nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem, co również wyklucza możliwość dokonania odliczenia. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl