ITPP2/443-679/10/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-679/10/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2010 r. (data wpływu 6 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 29 września 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku w przypadku dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 29 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku w przypadku dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej osoby fizycznej realizuje Pan dostawy towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków. Są to m.in. towary takie jak: kombinezony spawalnicze, rękawice spawalnicze, rękawice gumowe oraz inne ubrania robocze, części do rur, narzędzia, przyrządy elektryczne i inne artykuły techniczne, chemikalia, środki smarne; wyposażenie kuchni i łazienki takie jak: umywalka, wąż prysznicowy, bateria umywalkowa, pralka automatyczna, koszyk do toalety, krzesło, środki czystości, papier, sito kuchenne, tortownica, itp.

Statek potwierdza odbiór wyspecyfikowanych towarów, ich ilości, ceny jednostkowej i wartości faktury pieczęcią statku oraz podpisem kapitana. Zaopatrzenie, które jest nabywane przez armatorów, nie służy do dalszej odsprzedaży, a zabezpiecza wyłącznie byt załóg i prawidłową eksploatację statków. Statki, na które są realizowane dostawy wszystkich wymienionych powyżej towarów używane są do żeglugi na pełnym morzu i są to statki przewożące pasażerów za opłatą lub używane dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prowadząc działalność zaopatrywania statków i dokumentując ją w sposób opisany powyżej, można powoływać się na art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług i stosować 0% stawkę podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec braku definicji pojęcia towarów służących bezpośrednio zaopatrywaniu statków należy odwołać się do znaczenia językowego. I tak w Słowniku Języka Polskiego PWN słowo "bezpośrednio" oznacza bez jakiegokolwiek pośrednictwa, osobiście, wprost, natomiast słowo "zaopatrzyć" oznacza to, w co kogoś zaopatrzono, środki do życia, żywność, sprzęt, ekwipunek, stanowiący zaopatrzenie kogoś lub czegoś. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, wymienione towary spełniają definicję językową towarów służących bezpośredniemu zaopatrzeniu statków i tym samym ich dostawa korzysta z preferencyjnej, 0% stawki podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0% oraz dał możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych do celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów.

Zgodnie z dyspozycją ust. 2 powołanego artykułu, opodatkowaniu stawką podatku 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Analizując zapis powołanego wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy stwierdzić należy, że aby zastosować obniżoną 0% stawką podatku do dostaw towarów łącznie spełnione muszą być: kryterium wymienione w zdaniu wstępnym tego przepisu tj. towary muszą służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków oraz kryterium rodzaju statku i jego przeznaczenia.

Istotne znaczenie ma w tym przypadku użyte pojęcie, że towary powinny służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków. Rozpatrując kryterium przedmiotowe wskazać należy, iż powiązanie towarów z "bezpośrednim zaopatrzeniem statków" pozwala na zastosowanie 0% stawki podatku od towarów i usług wyłącznie do tych towarów, które dostarczone zostały bezpośrednio nabywcy (nie obejmuje to dostaw na wcześniejszym etapie obrotu), i które są niezbędne do eksploatacji statku traktowanego jako środek transportu, np. materiały eksploatacyjne, takie jak produkty konieczne do działania silników, maszyn i innych urządzeń znajdujących się na statku, czy też wyposażenia dla celów nawigacji oraz realizacji zadań statku, związanych z rodzajem statku lub przewożonym ładunkiem np. pościel, ręczniki, artykuły toaletowe czy też środki niezbędne dla utrzymania przewożonych towarów w dobrym stanie - dla statków przewożących towary.

Analizując drugie z wymienionych kryteriów - kryterium rodzaju statku i jego przeznaczenia wskazać należy, iż stawka podatku od towarów i usług 0% przewidziana w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie jedynie w przypadku, gdy dostawa towarów służy bezpośrednio zaopatrzeniu statków przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów, pod warunkiem, iż statki te używane są do żeglugi na pełnym morzu.

To, czy dostawa służy bezpośrednio zaopatrzeniu statku należy zawsze rozpatrywać indywidualnie, mając na uwadze rodzaj statku, jego przeznaczenie lub ewentualnie charakter przewożonego towaru.

Przepis art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 - uwzględniając specyfikację wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Wobec braku w tym zakresie rozporządzenia wykonawczego do ustawy, warunkiem koniecznym jest posiadanie dokumentu potwierdzającego, że stawkę 0% zastosowano do dostawy towarów służącej bezpośrednio zaopatrzeniu statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a), b) i c), z tym że dokumenty potwierdzające dokonanie ww. dostaw muszą mieć rangę dowodów, w związku z czym muszą w sposób nie budzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktycznie przez nie dowodzoną. Aby skorzystać ze stawki 0% podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że dostarcza Pan na statki używane do żeglugi na pełnym morzu przewożące pasażerów za opłatą lub używane dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów, kombinezony spawalnicze, rękawice spawalnicze, rękawice gumowe oraz inne ubrania robocze, części do rur, narzędzia, przyrządy elektryczne i inne artykuły techniczne, chemikalia, środki smarne; wyposażenie kuchni i łazienki takie jak: umywalka, wąż prysznicowy, bateria umywalkowa, pralka automatyczna, koszyk do toalety, krzesło, środki czystości, papier, sito kuchenne, tortownica, itp. Zaopatrzenie, które jest nabywane przez armatorów nie służy do dalszej odsprzedaży, a zabezpiecza wyłącznie byt załóg i prawidłową eksploatację statków. Statek potwierdza odbiór wyspecyfikowanych towarów, ich ilości, ceny jednostkowej i wartości faktury pieczęcią statku oraz podpisem kapitana.

Wskazać należy, iż jedynie łączne spełnienie warunków wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy pozwala na zastosowanie preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Reasumując stwierdzić należy, iż w zakresie w jakim ww. towary wykorzystywane są do zabezpieczenia bytu załogi i prawidłowej eksploatacji jednostek, które używane są do żeglugi na pełnym morzu, ich dostawa - pod warunkiem posiadania przez Pana dokumentacji, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - korzysta z preferencyjnej 0% stawki tego podatku.

Należy jednak podkreślić, że to podatnik podlega, na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, rozumianemu jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach - art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Tak jak co do zasady uznać należy, że jednoznaczne oświadczenie złożone przez nabywcę o wykorzystaniu towaru dla bezpośredniego zaopatrzenia statku używanego do żeglugi na pełnym morzu będzie wystarczającym dowodem pozwalającym na zastosowanie przez podatnika stawki podatku 0%, to jednak ewentualne niezgodności w tej dokumentacji mogą spowodować dla niego ujemne konsekwencje w zakresie obciążeń podatkowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl