ITPP2/443-678/08/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-678/08/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2008 r. (data wpływu 1 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "Promocja wartości zdrowotnych ryb wśród mieszkańców województwa " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "Promocja wartości zdrowotnych ryb wśród mieszkańców województwa".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje, ze środków unijnych, projekt pn. "Promocja wartości zdrowotnych ryb wśród mieszkańców województwa" Sektorowego Programu Operacyjnego Rybołówstwo i przetwórstwo Ryb 2004-2006, realizowanego w ramach Priorytetu 4 - inne działanie, Działanie: 4.3 - "Znajdowanie oraz promowanie nowych rynków zbytu na produkty rybne". Celem projektu jest zwiększenie spożycia ryb przez mieszkańców województwa poprzez przeprowadzenie kampanii promocyjnej propagującej dietę bogatą w ryby i przetwory rybne oraz uświadomieniu walorów smakowych i estetycznych potraw z ryb. Kampania będzie skierowana do najbardziej przyszłościowych i wpływowych grup konsumentów: dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych, prowadzących gospodarstwo domowe. Kampania edukacyjno-kulinarna przeprowadzona będzie w lokalnych mediach. Kampania informacyjno-edukacyjna za pośrednictwem internetowego serwisu www projektu. Ponadto w ramach projektu przeprowadzone będą spotkania informacyjne dla uczniów przedostatnich i ostatnich klas ponadgimnazjalnych oraz organizowane będą konkursy tematyczne.

Wnioskodawca oświadczył, że wyżej wymieniony projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Uczelnię w zakresie najmu, dzierżawy oraz usług odpłatnych w zakresie działalności naukowo - badawczej i pomocniczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W tym przypadku brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedaż opodatkowaną, zatem Uczelnia nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego. Ponadto Wnioskodawca przywołuje treść art. 8 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym przez świadczenie usług wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie się do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub pomiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez pojęcia świadczenia należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz inne osoby. Świadczenie bowiem jako dwustronny stosunek prawny, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem) oraz podmiotu świadczącego (wykonywającego dane świadczenie). Zatem w pozycji "świadczenie na rzecz" mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów. Jeżeli Uczelnia nie dokonuje żadnych świadczeń na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, zatem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, zdaniem Wnioskodawcy, nie ma miejsca świadczenie usług podlegające opodatkowaniu tym podatkiem. W trakcie realizacji tego projektu nie wystąpi określony podmiot będący odbiorcą usług. Wyniki przeprowadzonej kampanii promocyjnej nie będą sprzedawane określonemu odbiorcy lecz upowszechniane, a z rezultatów będzie korzystać szerokie grono zainteresowanych.

W związku z powyższym Uczelnia nie dokonuje żadnego świadczenia na rzecz innego podmiotu, nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy, a w efekcie realizacja projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu, a podatek ten będzie stanowił koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl