ITPP2/443-677/11/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-677/11/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usługi kateringowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usługi kateringowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługi w zakresie obróbki metali. Często dochodzi w niej do spotkań z kontrahentami, które mają na celu omówienie zagadnień technicznych wykonywanych usług, jak również do spotkań z potencjalnymi klientami, którzy są zainteresowani Jej usługami. W trakcie tych spotkań Spółka korzysta z usług firmy cateringowej, organizując poczęstunek dla kontrahentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy firma ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury za usługę kateringową (PKWiU 56.21) - poczęstunek dla klientów firmy podczas spotkań handlowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od usługi kateringowej (PKWiU 56.21.19) świadczonej dla kontrahentów w trakcie spotkań handlowych.

Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka wskazała, że spotkania z kontrahentami związane są tylko i wyłącznie z działalnością opodatkowaną - omówieniem z kontrahentami zagadnień technicznych wykonywanych usług, jak również przedstawieniem oferty firmy w celu pozyskania klienta. Bez tego rodzaju rozmów i spotkań nie mogłaby sprawnie i prężnie funkcjonować, a co za tym idzie, generować odpowiednio wysokich przychodów firmy.

Spółka zaznaczyła, że w przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. W rozporządzeniu z dnia 29 października 2008 r. w sprawie PKWiU, ustawodawca w dziale 56 (usługi związane z wyżywieniem) sklasyfikował pod symbolem PKWiU 56.29 "pozostałe usługi gastronomiczne". Natomiast pod symbolem PKWiU 56.21 zostały sklasyfikowane "usługi przygotowania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)". Oznacza to, że usługi kateringowe stanowią odrębne usługi od gastronomicznych, w związku z tym nie mają miejsca wyłączenia przewidziane w art. 88 ww. ustawy.

Spółka stwierdziła, że potwierdzeniem Jej stanowiska jest interpretacja indywidualna nr ITPP1/443/1032/10/JJ wydana w dniu 17 stycznia 2011 r. Dotyczy ona zapytania, czy firma ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT za usługę cateringową i potwierdza prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT za usługę cateringową, świadczoną podczas spotkań z pracownikami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że przedmiotowe prawo, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, przy czym podatek naliczony winien dotyczyć zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

Przepisy art. 88 ustawy przewidują sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób (art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy podkreślić, iż od 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuję się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

W dziale 56 ("Usługi związane z wyżywieniem") tej klasyfikacji, pod symbolem PKWiU 56.2 normodawca wskazał "Usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) i pozostałe usługi gastronomiczne", natomiast pod symbolem PKWiU 56.21.19 - "Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering)".

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka świadczy usługi w zakresie obróbki metali. W firmie często dochodzi do spotkań z kontrahentami, które mają na celu omówienie zagadnień technicznych wykonywanych usług, jak również do spotkań z potencjalnymi klientami, którzy są zainteresowani jej usługami. Bez tego rodzaju rozmów i spotkań nie mogłaby sprawnie i prężnie funkcjonować i generować odpowiednio wysokich przychodów. W trakcie tych spotkań Spółka korzysta z usług firmy kateringowej, organizując poczęstunek dla kontrahentów (PKWiU 56.21.19).

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usługi kateringowej.

Mając na względzie stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 86 ust. 1 ustawy, należy potwierdzić, że jeżeli rzeczywistym przedmiotem nabycia jest usługa kateringowa i ma ona związek (nawet pośredni) z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z jej nabyciem, o ile nie występują przesłanki wyłączające to prawo, określone w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl