ITPP2/443-673c/11/RS - Podstawa opodatkowania towarów handlowych nabytych w Niemczech.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-673c/11/RS Podstawa opodatkowania towarów handlowych nabytych w Niemczech.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 19 lipca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania nabytych na paragon fiskalny towarów handlowych w Niemczech - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r., został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 19 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania nabytych na paragon fiskalny towarów handlowych w Niemczech.

W złożonym wniosku, oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono zdarzenie przyszłe.

W dniu 10 maja 2011 r. rozpoczęła Pani działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej odzieży i obuwia. Głównymi dostawcami towaru będą hurtownie i sklepy położone na terenie Niemiec. Jedna z firm nie chce wystawiać faktur za zakupiony towar, tylko paragony z kasy fiskalnej. Kontrahent niemiecki tłumaczy swoje postępowanie tym, że jest Pani "zbyt małym podatnikiem" i w jego przekonaniu przysługuje potwierdzenie nabycia tylko w postaci paragonu fiskalnego. Jest Pani "płatnikiem" podatku od towarów i usług, a dokonując rejestracji złożyła oświadczenie, iż będzie dokonywać transakcji wewnątrzunijnych.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:

Czy w przypadku uznania ww. zakupu jako wewnątrzwspólnotowe nabycie wartość WNT na fakturze wewnętrznej powinna odpowiadać wartości netto, czy brutto paragonu.

Zdaniem Wnioskodawcy, do ujęcia wartości towaru w sporządzonej fakturze wewnętrznej będzie stosował wartość netto z paragonu fiskalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Z treści ust. 2 powołanego wyżej artykułu wynika, że podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;

2.

wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Na podstawie ust. 3 ww. artykułu, przy ustaleniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Analizując treść art. 31 ust. 1 ustawy, należy zauważyć, że podstawą opodatkowania wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota należna jaką nabywca jest zobowiązany zapłacić dostawcy za sprzedany towar.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 10 maja 2011 r. rozpoczęła Pani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowany jako podatnik VAT-UE dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej odzieży i obuwia. Głównymi dostawcami towaru będą hurtownie i sklepy położone na terenie Niemiec. Jeden z kontrahentów niemieckich (podatnik podatku od wartości dodanej) nie chce wystawiać faktur za zakupiony towar tylko paragony z kasy fiskalnej.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz powołane regulacje stwierdzić należy, iż podstawą opodatkowania ww. transakcji wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów handlowych będzie kwota jaką będzie Pani zobowiązana zapłacić dostawcy, tj.kwota uwzględniająca wartość podatku niemieckiego, bowiem jak wynika z powołanych wyżej przepisów wyłączeniu z podstawy opodatkowania podlega m.in. podatek od towarów i usług co potwierdza brzmienie art. 5 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie informuje się, że kwestie: uznania zakupu towarów handlowych w Niemczech na podstawie paragonów fiskalnych za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, obowiązku wykazania zakupu towarów handlowych w Niemczech na podstawie paragonów fiskalnych w deklaracji VAT-7 i w informacji podsumowującej VAT-UE oraz możliwości odzyskania podatku od wartości dodanej naliczonego na paragonie fiskalnym w Niemczech rozstrzygnięto w interpretacjach indywidualnych odpowiednio numer ITPP2/443-673a/11/RS, ITPP2/443-673b/11/RS, ITPP2/443-673d/11/RS

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl