ITPP2/443-667/11/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-667/11/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniach 17 czerwca i 12 lipca 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Przebudowa, rozbudowa..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 17 czerwca i 12 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Przebudowa, rozbudowa...".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie zadania pod nazwą "Przebudowa, rozbudowa...", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, oś priorytetowa VI "Rozwój Infrastruktury Społecznej", działanie 6.2. "Rozwój Infrastruktury z zakresu Opieki Zdrowotnej". Inwestycja będzie realizowana przez Gminę - właściciela obiektu, która jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakres inwestycji obejmuje:

* przebudowę istniejących schodów zewnętrznych wraz z zadaszeniem i zamontowanie podnośnika dla osób niepełnosprawnych,

* budowę schodów ewakuacyjnych,

* przebudowę i remont istniejących pomieszczeń na parterze,

* przebudowę i remont części pomieszczeń w piwnicy,

* przebudowę wewnętrznych instalacji elektrycznych, wodnokanalizacyjnej oraz centralnego ogrzewania.

W drodze przetargu, w ramach ustawy o zamówieniach na roboty budowlane, został wyłoniony wykonawca robót. Gmina uzyskuje dochody z tytułu wynajmu pomieszczeń. Zakupy dokonane w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przeprowadzany remont obejmuje 109,21 m 2 części budynku, który będzie przekazany w najem dla SP ZOZ, celem świadczenia usług medycznych na rzecz mieszkańców gminy. Ponadto jedno z pomieszczeń Gmina będzie wynajmowała dla lekarza stomatologa na świadczenie usług medycznych, finansowanych przez NFZ. Remont obejmuje również część piwnicy o pow. 27,36 m 2, która będzie wykorzystywana jako magazyn na odpady medyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur za wykonane roboty budowlane.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ wydatki na rozbudowę i przebudowę budynku gminnego ośrodka zdrowia będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do brzmienia art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją ww. zadania, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim nabyte usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, o ile nie zajdą przesłanki wyłączające to prawo, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl