ITPP2/443-659/08/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-659/08/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2008 r. (data wpływu 18 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2008 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące dwa stany faktyczne.

I.

Prowadząc działalność gospodarczą zawarła Pani w dniu 10 listopada 2003 r. umowę agencyjną z kontrahentem mającym siedzibę we Włoszech. Zgodnie z treścią powyższej umowy, zobowiązała się Pani, w zakresie działalności przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz oraz w imieniu zleceniodawcy. Zapis przedmiotowej umowy przewiduje w szczególności umocowania do: składania ofert i przyjmowania zamówień w imieniu zleceniodawcy. Umocowana jest Pani do dokonywania wszelkich czynności, tak faktycznych, jak i prawnych, niezbędnych dla prawidłowego reprezentowania interesów zleceniodawcy. Usługi wykonywane na podstawie umowy agencyjnej, związane są bezpośrednio z dostawami towarów, dokonywanymi przez zleceniodawcę na rzecz ostatecznych odbiorców, którymi są podmioty prawa polskiego. Transport towarów następuje dopiero w wykonaniu umowy zawartej w wyniku Pani działań, z ostatecznym klientem. Towar transportowany jest z terytorium Włoch do Polski. Wskazała Pani, że zleceniodawca podał dla celów rozliczenia podatku od towarów i usług numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług na terytorium państwa członkowskiego, miejsca swojej siedziby, to jest terytorium Włoch.

II.

W dniu 31 sierpnia 2000 r. zawarła Pani ze spółką prawa niemieckiego umowę agencyjną na analogicznych warunkach, jak wyżej przedstawione. Przedmiotem tej umowy jest świadczenie przez Panią usług pośrednictwa handlowego (agenta) na terytorium Polski. Jak stanowi aneks do umowy, jest Pani umocowany do działania w imieniu i na rzecz zleceniodawcy. Dlatego też dokonuje wszelkich niezbędnych, dla prawidłowego wykonania umowy, czynności, tak faktycznych, jak i prawnych, w imieniu i na rzecz spółki prawa niemieckiego. Usługi świadczone na rzecz zleceniodawcy związane są bezpośrednio z dostawą towarów dokonywaną przez zleceniodawcę na rzecz ostatecznych nabywców, którymi są podmioty prawa polskiego. Zawarcie (w wyniku czynności podejmowanych przez Panią w ramach wykonywania postanowień umowy agencyjnej) umowy z ostatecznym nabywcą, jest warunkiem dokonania przez zleceniodawcę dostawy towaru z terytorium Niemiec na rzecz nabywcy (na terytorium Polski). Ponadto wskazała Pani, że zleceniodawca podał dla celów rozliczenia podatku od towarów i usług numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług na terytorium państwa członkowskiego miejsca swojej siedziby, to jest terytorium Niemiec.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku, gdy usługa wykonywana przez Wnioskodawcę na podstawie zawartej umowy agencyjnej, związana jest bezpośrednio z dostawą towarów z terytorium Włoch lub Niemiec do Polski, to wówczas miejscem świadczenia usługi jest miejsce dokonania dostawy towarów zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku świadczenia usług, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce świadczenia usługi jest miejsce stałego zamieszkania (zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Od powyższej zasady przewidziane są jednak wyjątki, określające inne miejsce świadczenia usługi, niż wynikające z wyżej przytoczonej zasady ogólnej (zgodnie z art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy). Wśród wyjątków wymienione są m.in. usługi pośrednictwa. Zgodnie bowiem z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług, jest miejsce dokonania dostawy towarów. Ponadto zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia transportu do nabywcy.

Mając powyższe na uwadze, stoi Pani na stanowisku, że świadczona usługa wykonywana na podstawie zawartych umów agencyjnych, związana jest bezpośrednio z dostawą towarów, dokonaną odpowiednio na terytorium Włoch lub Niemiec (miejsce rozpoczęcia transportu towarów do ostatecznego nabywcy), w tym przypadku miejscem świadczenia usługi jest miejsce dokonania dostawy towarów, to jest odpowiednio Włochy lub Niemcy. Takie określenie miejsca świadczenia usługi, w związku z wykonywaniem czynności pośrednika handlowego, do których wykonywania jest Pani zobowiązana i uprawniona na mocy zawartych umów agencyjnych, jest tym bardziej uzasadnione, że w obu przypadkach jest Pani umocowana do działania w imieniu i na rzecz zleceniodawców, wyczerpując tym samym dyspozycję art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy. Na poparcie powyższego stanowiska wskazała Pani na postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków Podgórze oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z powyższego przepisu wynika zasada, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatne świadczenie usług, w sytuacji, gdy miejscem świadczenia (określonym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które, w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 powołanej ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały wykonane w tym państwie, tj. te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym miejscu.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług z uwagi na ich charakter.

I tak, w myśl art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) powołanej ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl ust. 6 powołanego artykułu, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują jak również nie wskazują, jak należy rozumieć pojęcie "w imieniu i na rzecz".

Przez usługi pośrednictwa, o których mowa powyżej, należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą towarów, a ich odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów. Przepis ten wymaga jednak, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą towarów.

Z treści przepisu art. 22 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wynika, że miejscem dostawy towarów, w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub osobę trzecią - jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zatem, gdy towar jest wysyłany lub transportowany, miejscem świadczenia usługi jest miejsce dokonania dostawy towarów, tj. miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia transportu do nabywcy i tam też usługa podlega opodatkowaniu.

Zatem, biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż usługi wykonywane przez pośredników działających w imieniu i na rzecz podmiotów z terytorium Wspólnoty, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie kraju, w którym dokonana jest dostawa towarów, tj. kraju, w którym rozpoczyna się wysyłka tego towaru - zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) oraz art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca występuje w charakterze pośrednika, działającego w imieniu i na rzecz zleceniodawcy z innego niż Polska kraju członkowskiego Unii Europejskiej, tj. z Włoch i Niemiec. Podejmowane działania w ramach świadczonych usług pośrednictwa, zmierzają bezpośrednio do zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy dostawcami zagranicznymi, a nabywcami krajowymi. Czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach świadczonych usług związane są bezpośrednio z dostawą towarów, dokonywaną przez zleceniodawcę na rzecz ostatecznych nabywców, którymi są podmioty z terytorium Polski. Towar transportowany jest z terytorium Włoch lub Niemiec na teren Polski. Zleceniodawca podał dla celów rozliczenia podatku numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług na terytorium państwa członkowskiego miejsca swojej siedziby, tj. odpowiednio terytorium Włoch i Niemiec.

Biorąc pod uwagę treść powołanych wyżej przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny, wskazać należy, iż miejscem świadczenia wykonywanych przez Wnioskodawcę usług, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, będzie miejsce dostawy towaru, czyli terytorium kraju, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu, tj. odpowiednio terytorium Włoch lub Niemiec. W konsekwencji świadczenie tych usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem w Polsce.

Końcowo wskazać należy, iż w myśl z art. 14b § 3 ww. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Tut. organ wydając interpretację nie jest uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku dokumentów, zatem przedłożone przez Panią umowy nie podlegały merytorycznej ocenie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl