ITPP2/443-656b/10/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-656b/10/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.), uzupełniony w dniu 23 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z budową sieci wodno-kanalizacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 23 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z budową sieci wodno-kanalizacyjnej.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, jest właścicielem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. W latach 2010-2013 Gmina planuje przystąpić do inwestycji polegającej na budowie nowej sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Inwestycja dofinansowana będzie z budżetu środków europejskich, z tym że podatek naliczony nie stanowi kosztu kwalifikowanego (dofinansowanie do inwestycji nie obejmuje podatku naliczonego). W wyniku realizacji inwestycji Gmina wytworzy nowy środek trwały, który stanowić będzie jej majątek (wybudowana sieć stanowić będzie własność Gminy). Po wybudowaniu sieć zostanie przekazana w dzierżawę Przedsiębiorstwu sp. z o.o., która to spółka jest dzierżawcą sieci już istniejącej. Z tytułu dzierżawy Gmina pobierać będzie czynsz na podstawie wystawianych w okresach miesięcznych faktur VAT i odprowadzać należny podatek na rachunek urzędu skarbowego. Budowana sieć służyć będzie działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy, w związku z zamiarem budowy nowej sieci, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zdaniem Wnioskodawcy, zostaną spełnione przesłanki uprawniające Gminę do dokonania odliczeń podatku naliczonego, gdyż nowobudowana sieć wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych. Tym samym w trakcie ponoszenia wydatków związanych z jej budową będzie możliwe dokonywanie obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że przedmiotowe prawo, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, o ile podatek naliczony wynika z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, sprowadzającego się do oddania rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na uiszczaniu kwoty ustalonego czynszu dzierżawnego.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, jest właścicielem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. W latach 2010-2013 Gmina planuje przystąpić do inwestycji polegającej na budowie nowej sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, która dofinansowana będzie z budżetu środków europejskich. W wyniku realizacji inwestycji Gmina wytworzy nowy środek trwały, który stanowić będzie jej majątek. Po wybudowaniu sieć zostanie przekazana w dzierżawę Przedsiębiorstwu sp. z o.o., która to spółka jest dzierżawcą sieci już istniejącej. Z tytułu dzierżawy Gmina pobierać będzie czynsz na podstawie wystawianych w okresach miesięcznych faktur VAT i odprowadzać należny podatek na rachunek urzędu skarbowego. Budowana sieć służyć będzie działalności opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów uznać należy, że skoro - jak wskazała Gmina - przedmiotowa sieć służyć będzie wyłącznie czynnościom opodatkowanym (dzierżawie), Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, iż nie zajdą okoliczności, o których mowa w art. 88 ustawy, wykluczające to prawo.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl