ITPP2/443-656a/10/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-656a/10/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.), uzupełniony w dniu 23 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z modernizacją sieci wodno-kanalizacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 23 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z modernizacją sieci wodno-kanalizacyjnej.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina, będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, jest właścicielem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Na podstawie umowy cywilnoprawnej sieć została przekazana w dzierżawę Przedsiębiorstwu sp. z o.o. Z tytułu umowy dzierżawy Gmina pobiera czynsz dzierżawny, płatny ryczałtem na podstawie miesięcznych faktur. W latach 2007-2009 Gmina jako właściciel sieci dokonała jej modernizacji, polegającej m.in. na rozdzieleniu sieci kanalizacji ogólnospławnej na kanalizację sanitarną i deszczową. Prace dokonywane były na istniejącej już sieci, którą dzierżawiło Przedsiębiorstwo sp. z o.o. Przedsiębiorstwo to jest firmą niezależną od Gminy, prowadzącą w części swoją działalność na majątku Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z prowadzonymi naprawami, modernizacją istniejącej już sieci, oddanej w dzierżawę przed terminem rozpoczęcia napraw, Gminie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego poprzez korektę deklaracji z lat ubiegłych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zaistniały okoliczności uprawniające Gminę do dokonania odliczenia podatku naliczonego, określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina ponosiła wydatki na remont i modernizację sieci wodociągowej już istniejącej, dzierżawionej przez przedsiębiorstwo wodociągowe, za której użytkowanie przedsiębiorstwo to uiszcza opłatę czynszu dzierżawionego. Tym samym sieć wodociągowo-kanalizacyjna służy działalności opodatkowanej. W okresie prowadzonej modernizacji Gmina nie dokonywała obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, dlatego za uzasadnione uznaje prawo do odliczenia podatku poprzez korektę deklaracji z lat ubiegłych, z zachowaniem pięcioletniego ograniczenia dla korekty deklaracji podatkowej, za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że przedmiotowe prawo, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, o ile podatek naliczony wynika z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje - co do zasady - w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Według ust. 11 tego artykułu, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z ust. 11 ww. artykułu, według stanu prawnego obowiązującej do dnia 30 listopada 2008 r., jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Natomiast z treści ust. 13 ww. artykułu wynika, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (§ 2 tego artykułu).

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, sprowadzającego się do oddania rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na uiszczaniu kwoty ustalonego czynszu dzierżawnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Jako właściciel sieci wodociągowo-kanalizacyjnej dokonała jej modernizacji. Prace wykonywane były w latach 2007-2009, na istniejącej sieci. Gmina nie dokonywała odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na modernizację. Sieć wodno-kanalizacyjna była (również w trakcie modernizacji) i jest przedmiotem dzierżawy na rzecz Przedsiębiorstwa sp. z o.o. Z tego tytułu Gmina wystawia faktury VAT, a podatek należny odprowadza na konto właściwego urzędu skarbowego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów uznać należy, że skoro - jak wskazała Gmina - przedmiotowa sieć służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym (dzierżawie), Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, iż nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 88 ustawy, wykluczające to prawo. Z uwagi na fakt, iż Gmina nie skorzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego w miesiącach, w których otrzymywała faktury lub w następnych okresach rozliczeniowych, może to uczynić poprzez złożenie korekt deklaracji podatkowych na zasadach określonych w powołanym art. 86 ust. 13 ustawy. Ewentualny zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, jest natomiast konsekwencją uprawnionego odliczenia (wykazania) tego podatku naliczonego, we właściwej deklaracji podatkowej.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zasadność zwrotu podatku naliczonego (w tym jego kwoty), nie była przedmiotem oceny tutejszego organu, bowiem taka ocena może być przeprowadzona jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy miejscowo organ podatkowy I instancji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl