ITPP2/443-652/11/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-652/11/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji dofinansowanej w ramach działania 4.3.1 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania nabywanie umiejętności i aktywizacja - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji dofinansowanej w ramach działania 4.3.1 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania nabywanie umiejętności i aktywizacja.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.3.1 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. Celem operacji jest podniesienie jakości życia, opartej na wykorzystaniu lokalnych warunków kulturowych, przyrodniczych, historycznych i wzrost aktywności społeczno-gospodarczej mieszkańców obszaru objętego działaniem grupy oraz sprawnej i efektywnej pracy Stowarzyszenia, poprzez odpowiednią obsługę administracyjną i organizację funkcjonowania biura. Umowa o przyznanie pomocy zawarta z Samorządem Województwa określa koszty ponoszone przez Stowarzyszenie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 30 czerwca 2015 r., którymi są wydatki związane z: zatrudnieniem pracowników, bieżącą działalnością, organizacją spotkań, bezpłatnych szkoleń, przygotowaniem i wydrukiem materiałów informacyjnych i promocyjnych, ogłoszeniami prasowymi, najmem pomieszczeń, usługami zewnętrznych doradców i ekspertów, organizacją imprez, udziałem w spotkaniach. Wszelkie koszty związane z realizacją umowy ponosi Stowarzyszenie, które nie prowadzi działalności gospodarczej nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji zadania i nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego zawartego w fakturach dot. realizacji zadania. Umowa wyznacza etapy realizacji operacji, które Stowarzyszenie musi rozliczyć wnioskiem o płatność. Do pierwszego etapu zobligowane jest dołączyć interpretację indywidualną dot. prawa podatkowego.

W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie.

Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt podatku od towarów i usług w przypadku realizacji operacji może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony.

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób uiszczonego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie realizuje zadanie, celem którego jest podniesienie jakości życia, opartej na wykorzystaniu lokalnych warunków kulturowych, przyrodniczych, historycznych i wzrost aktywności społeczno-gospodarczej mieszkańców obszaru objętego działaniem Grupy oraz sprawnej i efektywnej pracy Stowarzyszenia, poprzez odpowiednią obsługę administracyjną i organizację funkcjonowania biura. Przy realizacji operacji ponosi wydatki związane z: zatrudnieniem pracowników, bieżącą działalnością, organizacją spotkań, bezpłatnych szkoleń, przygotowaniem i wydrukiem materiałów informacyjnych i promocyjnych, ogłoszeniami prasowymi, najmem pomieszczeń, usługami zewnętrznych doradców i ekspertów, organizacją imprez, udziałem w spotkaniach. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, a z tytułu realizacji zadania nie uzyska żadnych przychodów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl