ITPP2/443-651/11/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-651/11/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji kampanii promocyjnej ryb i produktów rybnych pn. "Na Ryby" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji kampanii promocyjnej ryb i produktów rybnych pn. "Na Ryby".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat złożył wniosek o dofinansowanie projektu w ramach środka 3.4 "Rozwój nowych rynków i kampanie promocyjne", w ramach programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Wstępny budżet projektu zakłada pomoc finansową ARiMR w wysokości 309.403,62 zł na organizację kampanii promocyjnej ryb i produktów rybnych w Powiecie pn. "Na Ryby".

Zakres kampanii obejmie realizację jednodniowej imprezy informacyjno-promocyjnej w dniu 20 sierpnia 2011 r., której podstawowym celem będzie wzrost spożycia ryb oraz produktów rybnych wśród mieszkańców Powiatu oraz odpoczywających na tym terenie turystów.

Zakres planowanych działań obejmie:

1.

Działania informacyjne zachęcające do uczestnictwa w imprezie:

* wykonanie i rozwieszenie banerów i plakatów reklamowych,

* bandery na stronie internetowej,

* publikacji artykułów prasowych w prasie lokalnej;

2.

Działania służące zapewnieniu warunków umożliwiających przeprowadzenie kampanii:

* zabezpieczenie sanitarne i medyczne,

* ochronę i ubezpieczenie imprezy,

* uporządkowanie terenu,

* wynajem zadaszonej sceny wraz z podstawową aparaturą oświetleniową, nagłaśniającą oraz scenografią związaną z tematyką spożywania ryb,

* zapewnienie profesjonalnego prowadzenia imprezy przez konferansjera;

3.

Działania promocyjne:

* organizację pokazu przygotowania potraw z ryb na scenie przez mistrza kuchni,

* dystrybucję ulotek oraz materiałów promocyjnych,

* organizację konkursów tematycznych dla dzieci i dorosłych z drobnymi nagrodami związanymi z tematyką rybną,

* degustację ryb.

Powiat nie będzie pobierał za wskazane działania i usługi żadnych odpłatności od uczestników kampanii. Złożono oświadczenie o kwalifikowalności podatku od towarów i usług, że realizując projekt Starostwo nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została ujęta w kwocie przyznanej pomocy finansowej.

W zaistniałym przypadku ARiMR wymaga przedstawienia potwierdzenia o prawidłowości kwalifikowalności i braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w ramach niniejszego projektu.

Ponadto Starostwo informuje, że jest "płatnikiem" faktur dotyczących realizacji projektu, działając w imieniu i na rzecz Powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując na rzecz Powiatu kampanię promocyjną ryb i produktów rybnych, Starostwo może odzyskać podatek od towarów i usług z tytułu zakupów związanych z projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu ww. wydatków, ponieważ przedsięwzięcia będą realizowane nieodpłatnie - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Starostwu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż przyznane Powiatowi dofinansowanie nie stanowi środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 wskazanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl