ITPP2/443-65/11/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-65/11/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2011 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty wynikającej z ustawy prawo geodezyjne i dokumentowania tej czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty wynikającej z ustawy prawo geodezyjne i dokumentowania tej czynności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z art. 40 ust. 3 ustawy - Prawo geodezyjne, gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym, w zakresie zasobów powiatowych, należy do starostów. W związku z tym Starostwo Powiatowe, jako urząd obsługujący organ, w myśl art. 40 ust. 3c ustawy - Prawo geodezyjne, pobiera opłaty za udostępnienie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych standardowych, opracowań kartograficznych oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie innych czynności związanych z udostępnieniem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy pobierane opłaty, o których mowa w ustawie - Prawo geodezyjne, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ze stawką zwolnioną, na podstawie § 12 ust. 1 pkt 13, czy też na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług należy uznać, ze organ władzy publicznej oraz urząd go obsługujący nie jest w tym przypadku podatnikiem tego podatku, ponieważ wykonuje czynności w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany.

* Czy w związku z wykonywanymi czynnościami należy wystawiać faktury VAT czy rachunki.

Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty za opisane we wniosku czynności, w myśl art. 5 ust. 2 pkt 1, są daniną publiczną, ponieważ jej wniesienie wynika z przepisów o charakterze publicznoprawnym. Skoro organ władzy publicznej został na mocy przepisów prawa zobligowany do wykonania określonych czynności, za które pobiera opłaty, to czynności te nie podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazał dodatkowo, że na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów je obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W opinii Wnioskodawcy, do dokumentowania opłat za czynności wykonywane przez organ na podstawie ustawy - Prawo geodezyjne, w związku z tym, iż nie podlegają one ustawie o podatku od towarów i usług, na podstawie art. 87 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, należy na żądanie kupującego wystawić rachunek, potwierdzający dokonanie sprzedaży lub dokonanie usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl