ITPP2/443-65/08/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-65/08/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu 25 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2008 r. (data wpływu 10 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu transgranicznego w ramach Programu "T" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu transgranicznego w ramach Programu "T".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

"A" S.A. w O. w 2006 r. złożyła do "P" w M. wniosek grantowy o dofinansowanie projektu transgranicznego w ramach Programu "T" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, z funduszu "T" (bez udziału środków z funduszu "I") oraz środków własnych. Partnerami w projekcie jest strona polska - czyli Partner Odpowiedzialny "M" S.A. w O. oraz dwóch partnerów ze strony rosyjskiej - czyli Rosyjski Uniwersytet w K. i Ministerstwo ds. Rozwoju Terytorialnego i Współpracy Rządu Obwodu. W projekcie nie występuje strona litewska.

W dniu 3 października 2007 r. podpisana została umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy "P" w M., a "M" S.A. w O. o numerze (...) i do następnego dnia zgodnie z zapisami umowy grantowej koszty projektu zaliczane zostały jako koszty kwalifikowane. W dniu 19 listopada 2007 r. na wydzielone konto "M" S.A. w O. z konta Komisji Europejskiej w B. wpłynęła zaliczka na finansowanie projektu w EUR. Zgodnie z zapisami umowy koszty projektu przeliczane są w PLN, po oficjalnym kursie przeliczeniowym ogłaszanym przez Komisje Europejską na dany miesiąc realizacji projektu. W budżecie projektu ujęty jest zakup towarów i usług, lecz zgodnie z Warunkami Ogólnymi zapisanymi w umowie nr (...), ze środków funduszu "T" nie powinny być pokrywane koszty m.in. podatków (w tym podatku od towarów i usług), jeżeli beneficjent ("M" S.A.) może żądać zwrotu podatku, a właściwe przepisy obligują go do zapłaty podatków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w okresie realizacji projektu Wnioskodawca w jakikolwiek sposób jest w stanie odzyskać naliczony podatek VAT od zakupionych towarów i usług ujętych w budżecie projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w okresie realizacji projektu od zakupionych przez "M" S.A. towarów i usług ujętych i opłaconych z budżetu projektu "T" nie przysługuje zwrot zapłaconego podatku od towarów i usług.

Przyznane "A" na realizację projektu środki funduszu "T" nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia, co decyduje o braku możliwości ubiegania się przez "A" o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970).

Wydatki zaplanowane w budżecie projektu nie przewidują sprzedaży opodatkowanej ani zwolnionej, nie można więc odliczyć naliczonego podatku od towarów i usług zapłaconego przy zakupach towarów i usług. Całość budżetu jest kosztem kwalifikowanym i nie przewiduje żadnych przychodów. Założeniem projektu jest wymiana ekspertów polskich i rosyjskich w celu przeprowadzenia szkoleń i odbycia wizyt studyjnych w Polsce przez rosyjskich urzędników. Efektem projektu będzie opracowanie podręcznika wdrażania reformy administracyjnej dystrybuowanego bezpłatnie do urzędów Obwodu K. Federacji Rosyjskiej. Występujące w projekcie grupy kosztów kwalifikowanych opłacanych przez Agencje to: koszty płacowe wraz z obowiązującymi składkami, koszty zagranicznych i krajowych podróży służbowych w stawkach określonych w przepisach, koszty audytu, koszty tłumaczeń, koszty zatrudnienia ekspertów krajowych i zagranicznych na podstawie umowy o dzieło, koszty zakwaterowania i wyżywienia uczestników wizyt studyjnych w Polsce, koszty zakupu materiałów biurowych bez zakupów środków trwałych.

Na podstawie powyższych opisów Wnioskodawca uznaje, iż wydatki budżetowe nie stanowią kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym. Wydatki objęte projektem nie są kosztem podatkowym projektu. Wydatki te są sfinansowane dotacją i nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Ze wskazanych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane są z realizacją transgranicznego projektu, którego celem jest wymiana ekspertów polskich i rosyjskich w celu przeprowadzenia szkoleń i odbycia wizyt studyjnych w Polsce przez rosyjskich urzędników, efektem czego opracowanie będzie podręcznika wdrażania reformy administracyjnej dystrybuowanego bezpłatnie do urzędów Obwodu K. Federacji Rosyjskiej. Wnioskodawca nie przewiduje w związku z realizacją tego projektu osiągnięcia jakichkolwiek przychodów.

Analizując okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że realizowany projekt nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi, w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl