ITPP2/443-648/11/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-648/11/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 10 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją zadania pt. "Funkcjonowania lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją zadania pt. "Funkcjonowania lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokalna Grupa Działania jest Stowarzyszeniem utworzonym na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach, z uwzględnieniem specjalnej formy stowarzyszenia, wprowadzonej ustawą z dnia 27 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich (art. 15). Realizuje swoje cele statutowe w oparciu o środki pochodzące ze składek członkowskich gmin i osób fizycznych, dotacji pozyskiwanych z funduszy krajowych i zagranicznych. Priorytetowym działaniem Stowarzyszenia jest rozwijanie aktywności i samoorganizacji mieszkańców wsi, a głównym źródłem finansowania tych działań jest dotacja przyznana w ramach Osi IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Dotacja przyznana na realizację zadania "Funkcjonowania lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objętego PROW na lata 2007-2013, przyznana na podstawie umowy zawartej w dniu 6 października 2009 r. z samorządem województwa, obejmuje następujące działania:

1.

koszty administracyjne - wydatki obejmują wynagrodzenia pracowników i członków organów Stowarzyszenia, zakup wyposażenia biura, materiałów biurowych, usług zewnętrznych (księgowość, obsługa prawna), mediów i bieżących opłat związanych z funkcjonowaniem biura;

2.

wykonanie map szlaków rowerowych obszaru działania Stowarzyszenia;

3.

koszty działań informacyjnych: aktualizacja strony internetowej, wykonania tablic, materiałów promocyjnych, przygotowania i druku informatorów, reklamy w prasie i radiu, wykonania dokumentacji zdjęciowej obszaru;

4.

wykonanie dokumentacji technicznej szlaków rowerowych dla nieoznakowanego obszaru działania Stowarzyszenia;

5.

koszty organizacji szkoleń dla pracowników, organizacji oraz jej organów: noclegi, wyżywienie, wynajem sal, wynagrodzenia wykładowców, materiały szkoleniowe;

6.

koszty organizacji wydarzeń promocyjnych: wynajem sprzętu, wynagrodzenia, opracowanie i druk materiałów promocyjnych dotyczących wydarzeń i całej działalności Stowarzyszenia;

7.

działania aktywizujące społeczność lokalną: wynajem sprzętu lub pomieszczeń do przeprowadzania szkoleń, wynagrodzenia wykładowców, podróże i wyżywienie uczestników szkoleń, koszty wykonania i dystrybucji materiałów szkoleniowych.

Wszystkie działania, usługi doradcze oraz wykonane w ramach projektu materiały udostępniane będą ostatecznym odbiorcom nieodpłatnie. Rodzaje towarów i usług nabywanych w ramach projektu:

1.

towary: wyposażenie biura, w tym sprzęt teleinformatyczny, materiały biurowe, artykuły spożywcze (catering podczas szkoleń, spotkań, konferencji);

2.

usługi: usługi doradcze i szkoleniowe, usługi promocyjne (w tym umowy z mediami, artystami, wykonawcami działań i materiałów promocyjnych);

3.

usługi związane z bieżącym funkcjonowaniem biura (wynajem pomieszczeń, sprzątanie, telefon, Internet), itp.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek od towarów i usług z tytułu realizacji ww. działania, który został naliczony na fakturach dokumentujących zakupy związane z prowadzeniem biura, organizacją szkoleń, nabyciem artykułów promocyjnych, a także usług związanych z opracowaniem strategii, materiałów informacyjnych i promocyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów usług, nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż brak jest związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Wnioskodawca nie jest podatnikiem tego podatku, co także wyklucza możliwość dokonania odliczenia. Stowarzyszenie nie ma również prawa do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na realizację przedmiotowego zadania, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl