ITPP2/443-648/10/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-648/10/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu "R" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. wpłynął wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu "R".

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Starostwo przystępuje do realizacji projektu kampanii promującej spożycie ryb pn. "R", realizowanego w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013", na który otrzyma dofinansowanie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Głównym celem projektu jest wzrost sprzedaży ryb oraz rozwój nowych rynków, przez co spowoduje wzrost konkurencyjności regionu, a tym samym zwiększenie liczby turystów, przyczyniając się do rozwoju społeczno-gospodarczego naszego powiatu. W ramach projektu realizowane będą następujące zadania:

* zakup ryb, pieczywa, napoi, surówek (z których sporządzone zostaną potrawy rybne, a następnie nieodpłatnie degustowane przez uczestników imprezy),

* zakup produkcji i emisji filmów, audycji, artykułów reklamowych,

* zakup wydawnictw poradnikowych, ulotek, plakatów, itp.,

* opłaty dla artystów prowadzących, ekip technicznych, itp.,

* wynajem sceny z wyposażeniem (nagłośnienie, oświetlenie i inne).

Akcja promocyjna przeprowadzona zostanie w plenerze na terenie powiatu. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a Starostwo w wyniku realizacji projektu nie będzie osiągać żadnych przychodów. Projekt dotyczy organizacji i przeprowadzenia szeregu imprez nieodpłatnych dla mieszkańców miasta i turystów w zakresie bezpośredniej promocji powyższego projektu, przez co w sposób pośredni będzie promować powiat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją ww. projektu, Starostwu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Starostwu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki. Starostwo wskazało, iż realizując zadania własne (promocja powiatu), jest w tym zakresie zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. Towary i usługi nabyte w związku z ww. projektem nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego, w opinii Starostwa, podatek naliczony należy uznać za wydatek kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co do zasady, podlega tylko takie świadczenie, które ma charakter odpłatny.

Za podatnika uznaje się, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ust. 6 tegoż artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 cyt. wyżej rozporządzenia, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 25 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie promocji powiatu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w zakresie zadań własnych Powiat realizuje projekt dotyczący promocji spożycia ryb, w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". W ramach projektu zostaną zakupione produkty spożywcze, filmy, audycje i artykuły reklamowe oraz organizowane będą imprezy wraz z degustacją potraw rybnych. Realizowany projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi i w związku z jego realizacją Starostwo nie będzie osiągać żadnych przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Celem projektu jest promocja Powiatu.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów uznać należy, że skoro wykonywana w ramach realizacji projektu kampania promująca spożycie ryb pn. "R" nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym, Starostwu nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z zakupami dotyczącymi jego realizacji.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl