ITPP2/443-646/08/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-646/08/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2008 r. (data wpływu 5 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług montażu rolet, żaluzji, markiz, moskitier, mat i bram garażowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi montażu rolet, żaluzji, markiz, moskitier, mat i bram garażowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na produkcji i montażu niżej wymienionych elementów:

1.

rolet zewnętrznych - zabezpieczających;

2.

żaluzji poziomych aluminiowych i drewnianych - wewnętrznych;

3.

żaluzji pionowych z tkanin - wewnętrznych;

4.

markiz - zewnętrznych;

5.

moskitier - siatek zewnętrznych;

6.

mat bambusowych - wewnętrznych;

7.

roletek tkaninowych - wewnętrznych;

8.

bram garażowych - zewnętrznych.

Wszystkie wymienione powyżej rodzaje produkcji i usług wykonywane są w budynkach mieszkalnych w kraju i za granicą (UE), a stosowane stawki podatku wynoszą: 22% - dla sprzedaży towarów, 7% - dla sprzedaży towarów i usług (montaż). W przypadku świadczenia usług cena towaru jest wliczona w cenę usługi.

Opisane czynności są wykonywane w trakcie budowy budynków, jak również po zakończeniu ich budowy. Są to budynki wielorodzinne i jednorodzinne. Budynki, w których montowane są opisane powyżej urządzenia są sklasyfikowane w PKOB w dziale 11 i 12.

Zlecającymi wykonanie czynności są: w budynkach wielorodzinnych - wykonawca budynku lub właściciel mieszkania, natomiast w budynku jednorodzinnym - właściciel (inwestor).

Opisane czynności są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU:

1.

17.40.22;

2.

28.12.10.30;

3.

28.12.10-50.3;

4.

28.12.10-50.4;

5.

28.12.10-50.50;

6.

28.12.10-50.90.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stosowanie stawki podatku w wysokości 7% w zakresie działalności usługowej Wnioskodawcy na terenie kraju, we wszystkich opisanych powyżej sytuacjach jest zgodne z przepisami prawa podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 12 ww. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieka lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a).

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jednocześnie przepis § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) stanowi, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej klasyfikacji Obiektów Budownictwa w dziale 12.

* w zakresie w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c.

Analiza przytoczonych przepisów pozwala na stwierdzenie, że 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Dotyczy ona z jednej strony dostawy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części (budownictwa mieszkaniowego), z drugiej robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonuje dostawy opisanych towarów wraz usługą ich montażu. Wszystkie wymienione rodzaje produkcji i usług wykonywane są w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 i 12. Opisane czynności związane są z towarami wykorzystywanymi i są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU:

1.

17.40.22 - Płachty i plandeki, żagle do łodzi, desek windsurfingowych lub pojazdów lądowych, markizy, rolety, namioty i wyroby kempingowe

;

2.

28.12.10.30 - Drzwi, okna i ich futryny oraz progi drzwiowe stalowe

;

3.

28.12.10-50.3 - Zewnętrzne osłony okienne i drzwiowe i ich części

;

4.

28.12.10-50.4 - Wewnętrzne osłony okienne i drzwiowe i ich części

;

5.

28.12.10-50.50 - Bramy i ich części

;

6.

28.12.10-50.90 - Pozostałe aluminiowe elementy stolarki budowlanej

.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku zakres świadczeń, a przede wszystkim podaną przez Wnioskodawcę klasyfikację, oraz powołane przepisy, stwierdzić należy, że opisane we wniosku czynności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług stawką w wysokości 22%.

Należy podkreślić, że tutejszy organ nie jest uprawniony do oceny prawidłowości zaklasyfikowania określonych towarów bądź usług do właściwego grupowania statystycznego. Wobec powyższego niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację podaną przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl